Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Voedingszorg S534051/3387/2425/1/96
Studiegids

Voedingszorg S5

34051/3387/2425/1/96
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Meeusen Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Diëtetiek S5.

Korte omschrijving

Tijdens het vak voedingszorg analyseren we wat deze term impliceert. We bekijken verschillende problematieken die frequent in een voedingszorg-setting voorkomen. Volgende ziektebeelden komen aan bod: ondervoeding, slikproblemen, oncologische problemen, chronisch obstructief longlijden, dementie en decubitus. In de lessen komt aan bod hoe we met een holistische voedingsinterventie voorgenoemde ziektebeelden kunnen behandelen of (in geval van chronische ziekte) de symptomen kunnen verlichten. Op voedingsvlak wordt er hierbij gewerkt met reguliere voeding, orale supplementen, sondevoeding of parenterale voeding. Tijdens de lessen wordt uitvoerig ingegaan op indicaties en contra-indicaties van de verschillende methoden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
Hanteert correcte vakterminologie inzake pathologie en behandeling
diëten
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot ondervoeding (onder andere terminologie, screening en behandeling)
Stelt een advies op voor bijvoeding, sondevoeding en parenterale voeding voor een opgegeven casus
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot dysfagie, zoals pathofysiologie, onderzoeksmethoden en behandelingsmethoden (waaronder IDDSI).
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot oncologie, dementie, chronisch obstructief longlijden, decubitus of een combinatie van deze ziekten
voedingsbeleid
Lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot oncologie, dementie, chronisch obstructief longlijden, decubitus of een combinatie van deze ziekten
evidence-based handelen
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot dysfagie, zoals pathofysiologie, onderzoeksmethoden en behandelingsmethoden (waaronder IDDSI).
Past de gekende richtlijnen rond nutritie toe in een casus.

Leerinhoud

- Conceptvorming voedingszorg. Duiding van doelgroepen van voedingszorg en verkennen van belangrijke terminologie. 

- Analyse van het concept ondervoeding en ondervoedingssyndromen.

- Analyse van screeningsmethoden voor ondervoeding en ondervoedingssyndromen.

- Behandelingsmogelijkheden ter preventie en behandeling van ondervoeding aan de hand van reguliere voeding, orale supplementen, sondevoeding en parenterale voeding. Analyse van de indicaties en contra-indicaties van elke methode.

- Analyse van het concept dysfagie: conceptvorming, oorzaken, gevolgen, risicopopulaties, prevalentie

- Dieetbehandeling bij slikproblemen met studie van het concept IDDSI.

- Studie van verschillende ziektebeelden met hun specifieke dieetbehandelingen. Volgende ziekten komen aan bod: oncologie, chronisch obstructief longlijden, dementie en decubitus

- Oplossen van casussen met één of meerdere van voorgenoemde pathologieën. De oefeningen worden opgelost vanuit een holistisch kader.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Cursus voedingszorg (Domien Van Dijck, Marijke Meeusen, versie 2023)

- Alle wetenschappelijke artikels en guidelines die binnen de digitale leeromgeving Digitap ter beschikking staan.

- Oplossingen van oefeningen zoals deze klassikaal worden uitgewerkt tijdens de werkcolleges. De student dient zelf notities te nemen van de oplossingen. 

- Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

100 % kennis- en inzichtstoets, bestaande uit casuïstiek gecombineerd met kennis- en inzichtvragen.