Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Taste & Food skills S534046/3387/2425/1/23
Studiegids

Taste & Food skills S5

34046/3387/2425/1/23
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Aerts Ingrid, Le Bruyn Bente, Van Laer Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Dietetic skills S5 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taste & Food Skills S3-4.

Korte omschrijving

Het doel van dit vak is om je kennis over de algemene en gezonde voeding uit te breiden naar dieetvoeding. Tevens kan je specifieke producten in het kader van verschillende diëten verwerken in een maaltijd. Hierbij leer je je referentiekader los te laten en voeding te bereiden voor specifieke doelgroepen. Je maakt hierbij gebruik van specifieke bereidingstechnieken die passen binnen de verschillende diëten/combinatiediëten en zorgt dat de voeding lekker is en smakelijk oogt.

Tijdens de lessen wordt er kennisgemaakt met verschillende dieetproducten die op de markt verkrijgbaar zijn. De kennis uit diëtetiek wordt in de keukenpraktijk toegepast.

Je gaat zelf op zoek naar bruikbare dieetproducten in de supermarkten en in gespecialiseerde winkels. Met deze informatie bereid je je voor op de stage om daar patiënten te informeren over producten die voor hem/haar belangrijk zijn in het kader van het te volgen dieet.

Verder verwachten we tijdens deze praktijksessies dat je op een professionele manier een receptuur organoleptisch beoordeelt en hierover adviezen kunt formuleren met betrekking tot optimaliseren/verbeteren van deze recepturen.

Deze lessen worden opgesteld met in het achterhoofd de fragiele populatie waarbij de hygiëneregels zeker belangrijk zijn. Het toepassen van deze regels en deze regels bewaken bij collega-studenten is zeker een aandachtspunt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
voert de bereiding voor de fragiele popualtie van de zelfontwikkelde receptuur op een verzorgde en smakelijke manier uit
Past gegeven receptuur aan, aan de zorgnood van de patiënt zodat dit past binnen het opgestelde advies
grootkeuken en catering
geeft feedback als coach op het (voedsel)veilig handelen van derden.
kwaliteit en voedselveiligheid
werkt veilig (in specifieke omstandigheden bij de fragiele populatie).
methodologie
werkt veilig (in specifieke omstandigheden bij de fragiele populatie).
productbeoordeling
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij de fragiele populatie.
beoordeelt (dieet)producten op hun toepasbaarheid binnen de diëten bij de fragiele populatie.
samenwerken
geeft feedback als coach op het (voedsel)veilig handelen van derden.
zorg voor omgeving
voert de bereiding voor de fragiele popualtie van de zelfontwikkelde receptuur op een verzorgde en smakelijke manier uit

Leerinhoud

  • Kennis maken met en verwerken van diverse dieetproducten en voedingsmiddelen die aangewend worden in diverse diëten zoals eiwitrijke producten, energierijke producten, modulevoedingen, bijvoedingen.
  • voedingsaanbevelingen uitwerken en deze toepassen voor de fragiele populatie
  • Kennis maken met en verwerken van consistentie-aanpassingen (IDDSI)
  • hygiëneregels kennen en toepassen tijdens de praktijklessen, hierover adviserend optreden naar medestudenten
  • Sensorieel onderzoek en factoren die organoleptiek beïnvloeden

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus: Taste & Food skills S5 - AP Hogeschool beschikbaar gesteld via Digitap per les
  • Elektronische weegschaal: tot op 1 gram nauwkeurig
  • Ondersteunend lesmateriaal wordt beschikbaar gesteld via Digitap
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL
  • Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016
  • Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.
  • 'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België,
  • VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)
  • VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar
  • Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Het gebruik van een laptop is tijdens het practicum zelf niet toegelaten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht70,00voorbereidende lesopdrachten
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00gedragsobservatie

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en indien organisatorisch mogelijk. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.