Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Biochemie S135077/3387/2425/1/60
Studiegids

Biochemie S1

35077/3387/2425/1/60
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Maes Githa, Van Himbeeck Bonnie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Biochemie geeft een beschrijving van de belangrijke biomoleculen: de koolhydraten, vetten, eiwitten en nucleïnezuren. Tevens komen de belangrijkste eigenschappen en de stereochemie aan bod. Verder worden de eigenschappen van chemische reacties in waterig milieu belicht.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
benoemt de chemische structuur, opbouw, functie en eigenschappen van biomoleculen (koolhydraten, koolhydraatafgeleiden, lipiden, lipidenafgeleide, eiwitten, nucleïnezuren en nucleotiden)
beschrijft de basisreacties van deze biomoleculen die van belang zijn in de voeding en biologische processen
beschrijft het gedrag van biomoleculen in een waterige omgeving
herkent de belangrijkste functionele groepen in de koolstofchemie a.d.h.v. de naam en structuur van moleculen
past begrippen uit de stereochemie correct toe op biomoleculen

Leerinhoud

Biochemie:

1. Chemie in een waterige omgeving
2. Belangrijke functionele groepen in de organische chemie
3. Stereochemie
4. Koolhydraten
5. Lipiden
6. Eiwitten
7. Nucleïnezuren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Cursus 'Biochemie S1/W1' - AP Hogeschool
- Hand-outs van de slides horend bij de lessen zijn steeds te raadplegen via de elektronische leeromgeving.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Biochemical, Physiological, and Molecular Aspects of Human Nutrition 4th Edition;
Martha Stipanuk Marie Caudill; Saunders; ISBN: 9780323441810; eBook ISBN: 9780323402132
- Handboek Voeding: Van basisconcepten tot metabolisme (2017 - Acco) ISBN 978 94 6292 758 2

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Geen hulpmiddelen toegelaten op het examen (zowel eerste als tweede examenperiode).

Via mail worden er tijdens het academiejaar geen antwoorden geformuleerd over inhoudelijke vragen met betrekking tot de leerinhouden. Inhoudelijke vragen kunnen gesteld worden via het discussieforum op de digitale leeromgeving.

Digitale examens: Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.