Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
CAD en planlezen 130610/3388/2425/1/77
Studiegids

CAD en planlezen 1

30610/3388/2425/1/77
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • vastgoed
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: van Roon Renske
Andere co-titularis(sen): Baetens Thomas, De Kooning Annemie, Hattas Koen, Speckstadt Arne
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aan de hand van praktische voorbeelden, illustraties, oefeningen en een 3D softwareprogramma leert de student om zich een beeld te vormen van een project zonder ter plaatse aanwezig te zijn. De student maakt kennis met het project, leert allerlei informatie te halen uit verschillende documenten en leert een project te visualiseren in een 3D visualisatieprogramma. Ruimtelijk- en bouwkundig inzicht worden zo aangescherpt en toegepast.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepsspecifieke informaticatoepassingen toepassen en standaard-software, multimedia- en communicatiemiddelen beroepsgericht gebruiken.
De student kan een lay-out opmaken en de tekening afdrukken in een professioneel visualisatieprogramma
De student kan een opgegeven tekening correct natekenen in een professioneel visualisatieprogramma
De student kan nauwkeurig werken in een professioneel visualisatieprogramma
Plannen van onroerend goed lezen en interpreteren.
De student kan de nodige informatie halen uit bouwplannen en bestekken
De student kan verbanden leggen tussen een bestek en het bijhorende bouwplan
De student verwerft het ruimtelijk inzicht om plannen te kunnen lezen en interpreteren.
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiƫle) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan 3D software toepassen om een realistische voorstelling te geven van bestaande- of nog te realiseren gebouwen die zullen gerealiseerd worden binnen een vastgoedproject.

Leerinhoud

Deel 1: deel CAD

1. Kennismaken met het visualisatieprogramma

2. Plan importeren vanuit een tekenprogramma naar het visualisatieprogramma en exporteren naar JPG formaat.

3. Opmaken van een 3D voorstelling aan de hand van een hiervoor geschikt programma. Wordt hierbij behandeld:
a. Overzicht van het scherm
b. Navigeren
c. Construeren
d. Selecteren
e. Organiseren
f. Manipuleren

4. Een woning in 3D uitwerken

5. Oppervlakte berekenen woning

6. Volume berekenen woning

Deel 2: planlezen:

1. Planlezen

a. Ruimtelijk inzicht

b. Werfinrichting

c. Plannen interpreteren

2. Lastenboeken

a. Wat is een lastenboek

b. Gegevens halen uit lastenboeken





Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus aangeboden door de lector + cursusdocumenten op digitaal leerplatform.

Mogelijkheid tot aankoop oefenmateriaal (plannen en bestek) bij universitas (niet verplicht).

Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

De student heeft de mogelijkheid de gebruikte plannen en bestek op papier aan te kopen via de cursusdienst.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Toetsmethode: casus
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: tijdens laatste lesmoment in sem 1
Beoordeelaar: lector(en)
Deelcijfer planlezen wordt indien minstens 10/20 automatisch overgedragen naar 2 de zittijd.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken80,00Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: digitaal
Toetsmoment: tijdens laatste lesmoment in sem 1
Beoordeelaar: lector(en)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Toetsmethode: casus
bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op het examen
Beoordeelaar: lector(en)
Deelcijfer van 1 ste zit wordt overgedragen indien meer dan 10/20.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Toetsmethode: casusBron: open boekToetsmedium: digitaalToetsmoment: momentopname op het examenBeoordeelaar: lector(en)

Toetsing (tekst)

Deelcijfer "planlezen "wordt overgedragen naar de 2 de zittijd indien het deelcijfer voor planlezen minstens 10/20 bedraagt. Student kan hier niet aan verzaken.

De student die omwille van medische redenen of overmacht de vaardigheidstoets tijdens de lesweken mist, kan dit inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:

De student registreert zijn afwezigheid op het deelexamen in iBaMaFlex voor de aanvang van dit (deel)examen via de module ‘mijn afwezigheden’ met als reden ‘aanvraag inhaalmoment’.

De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 43 in art. 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

De student kan de datum van de ‘inhaaldag buiten examenreeks’ terugvinden op de academische kalender via digitap.ap.be.  

Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.