Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Bouwcoördinatie en management 537460/3388/2425/1/80
Studiegids

Bouwcoördinatie en management 5

37460/3388/2425/1/80
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • vastgoed
In andere opleidingen:
  • International programmes Industry and Environment als Bouwcoördinatie en management 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bouhadan Azeddine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In het vak Bouwcoördinatie en -management 5 kijken we naar alle aspecten omtrent het verwezenlijken van een bouwproject. Dit allemaal uit het oog van een projectmanager of projectontwikkelaar. Wie zijn de bouwpartners en wat zijn hun verantwoordelijkheden? Welke administratie komt er allemaal bij kijken? Ook komt het opmaken van een begroting en planning aan bod.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepsgerelateerde wet- en regelgeving interpreteren en toepassen, in het bijzonder aangaande: burgerlijk en gerechtelijk recht, bouw- en vastgoedrecht, milieurecht, ruimtelijke ordeningsrecht, fiscaal recht, en hieromtrent kwalitatief adviseren.
De student kan de verschillende documenten horende bij een omgevingsvergunning, aanbesteding, uitvoering en afronden van de werf benoemen, opzoeken en uitleggen.
De student kent de rechten en plichten van de verschillende bouwpartners en kan deze gebruiken bij het beoordelen van veel voorkomende situaties op de bouwplaats.
De student kan een projectplanning opmaken aan de hand van hiervoor voorziene software
De student kan beschrijven welke stappen er doorlopen worden bij het indienen van een omgevingsvergunning, het opstellen van een aanbesteding, het mogelijk maken van de uitvoering en het afronden van de werf.
De student kan de verschillende modelcontracten die gemaakt worden tussen opdrachtgever en de voornaamste bouwpartners begrijpen en uitleggen.
Bouwpromotieprojecten initiëren, promoten, organiseren en opvolgen, vanaf de prospectie, de haalbaarheidsstudie en uitvoering t.e.m. de afrekening
De student kan een gemaakte nacalculatie kritisch analyseren en beoordelen.
De student kan een calculatie, rendementsanalyse, kostenraming, vorderingsstaat en nacalculatie analyseren en beoordelen.
De student kan de nodige verbanden leggen tussen een calculatie, rendementsanalyse, kostenraming, vorderingsstaat en nacalculatie.
De student kan uitleggen welke verschillende communicatiemiddelen gebruikt en inzet moeten worden in concrete situaties binnen een bouwproject en waarom.
Het beroepsveld kennen en situeren t.o.v. aanverwante vakgebieden.
De student kan de verschillende bouwpartners en hun functie over de verschillende fases van het bouwproces weergeven
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiële) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan het vakjargon gebruiken

Leerinhoud

  1. Inleiding.
  2. Het bouwmanagement
    • Legal framework
    • Het Bouwproces
    • De Bouwpartners
    • De Contractuele documenten
    • Het aanbestedingsdossier
    • Het Budget
    • De Termijn
  3. Bouwcoördinatie
    • Openbare aanbestedingen
    • Private aanbestedingen
    • Bouwformules
    • Projectadministratie
    • Communicatie
    • Soft skills
    • Hard skills
    • Technische bekwaamheid en ervaring

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus aangeboden door de titularis + cursusdocumenten op het elektronisch leerplatform.

Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, werfbezoek, …) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.

Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks85,00Toetsmethode: open vragenBron: gesloten boekToetsmedium: mondelingToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: lector(en)
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken15,00Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk/digitaal
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
Deelcijfer wordt vanaf 10/20 automatisch overgedragen naar 2 de zittijd.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks85,00Toetsmethode: open vragenBron: gesloten boekToetsmedium: mondelingToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: lector(en)
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks15,00Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk/digitaal
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)

Toetsing (tekst)

Deelcijfer van de opdracht wordt overgedragen naar de 2 de zittijd indien het deelcijfer minstens 10/20 bedraagt. De student kan hier niet aan verzaken.

- Laattijdig indienen resulteert in een nul voor dit (deel)examen.

De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht niet of laattijdig indient, kan dit inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:

- De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 43 in art. 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie
- De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte, geeft de opdracht binnen de 2 dagen nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan af, en op voorwaarde dat de dag van afgifte niet valt na de laatste lesdag van  het semester waarin de opdracht initieel diende ingeleverd te worden.

Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.