Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Arbeid en bevalling 129744/3391/2425/1/03
Studiegids

Arbeid en bevalling 1

29744/3391/2425/1/03
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
  • International programmes Health and Life Science
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Rimaux Sophie
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Bosmans Valerie, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van den Broeck Tom, Van Hemelrijk Kaatje, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 261,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student benoemt het fysiologisch verloop van alle fasen van de uitdrijving en de fysiologische lichaamshoudingen die daarmee gepaard gaan
De student benoemt alle observatiepunten van zowel de maternele, als de foetale onderdelen van een CTG-registratie en kent de normaalwaarden
De student beschrijft alle onderverdelingen van de Apgarscore
De student beschrijft de anatomie van de borst
De student beschrijft de invloed van ligging, houding, plaatsing en stand van de foetus op de progressie van de baring
De student beschrijft de placentaire fase
De student beschrijft de stappen van het placenta-onderzoek en de daarbij horende observaties
De student beschrijft de verloskundige diagnostiek volledig en correct
De student beschrijft het baringsmechanisme gedurende alle fasen van de uitdrijving
De student beschrijft het functioneren van de bekkenbodem en de daarbij horende wisselwerking van bekkendynamiek en houding bij de bevalling
De student bespreekt de soorten contracties
De student definieërt de vlakken van Hodge
De student definieert alle facetten van het eerste aanleggen rekening houdend met de 10 vuistregels opgesteld door WHO
De student formuleert alle observaties in het onmiddellijke postpartum (<2u na partus) van de moeder
De student formuleert het belang van huid op huidcontact
De student geeft de anatomie van het baringskanaal correct weer
De student interpreteert na opname alle vitale, fysische en verloskundige parameters
De student is in staat om het begin van de arbeid vast te stellen
De student noemt de fasen van de arbeid op
De student somt alle onderdelen van het klinisch onderzoek van de pasgeborene op
De student somt de beïnvloedende factoren op het fysiologische verloop van de bevalling op
De student somt de fysiologische veranderingen van het kind bij de geboorte op
De student demonstreert het aanleggen van het ctg toestel en handelt volgens de basisprincipes van de zorg
De student demonstreert de uitvoering van een éénmalige sondage en handelt volgens de basisprincipes van de zorg
De student demonstreert de nodige hygiënische zorgen bij de kraamvrouw in het directe postpartum
De student benoemt alle observaties bij de kraamvrouw in het directe postpartum
De student kan een CTG-registratie interpreteren volgens de richtlijnen van de fysiologische interpretatie van het CTG
4. Psychosociale context
De student geeft een overzicht van de psychologische veranderingen van de vrouw tijdens de arbeid
De student geeft een overzicht van de psychologische veranderingen van de vrouw tijdens de bevalling
De student somt de psychologische aspecten van arbeid en bevalling op het vlak van ouderschapsbeleving en bevalling op
10. Evidence-based zorg
De student past een PICO-analyse toe op een vooropgesteld verloskundige probleem
De student zoekt relevante vakliteratuur op met behulp van de gangbare databanken

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de arbeid en de bevalling. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: CTG-registratie, psychologische verandering van de vrouw tijdens de arbeid, het baringsmechanisme, de opvang van de gezonde neonaat.....
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op baringsdynamiek, het begeleiden van de bevalling, de controle van de placenta...
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 110,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Vroedkunde: normale baring en kraambed.Verplicht€ 39,90
  • Auteur: Bogaerts, A., Geerdens, L., Gooris, F.
Anatomie en fysiologie, 8ste editie (MyLab)Aanbevolen€ 92,95
  • Auteur: Frederic H. Martini Edwin F. Bartholomew
Borstvoeding handleiding voor de zorgverlenerAanbevolen€ 24,50
  • Auteur: Borstvoedingorganisatie La Leche League
Borstvoeding natuurlijk eenvoudigAanbevolen€ 24,50
  • Auteur: Mohrbacher, N., Kendaal-Tackett,K.
Breastfeeding and human lactationAanbevolen
  • Auteur: Karen Wambach, Jan Riordan
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenAanbevolen€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieAanbevolen€ 141,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Veilig bevallenAanbevolen€ 29,99
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Cardiotocografie principes en praktijkVerplicht€ 35,55
  • Auteur: Y. Jacquemyn e.a.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
  • Opmerking: Verloskundige diagnostiek (3h)
    Psychologische veranderingen tijdens de arbeid (gastdocent-2h)
    Partogram + geboorteplan + fasen van de arbeid (2h)
    CTG (3h)
    Baringskanaal (3h)
    Foetale anatomie (2h)
    Baring en baringsmechanisme (2h)
    Geboorte placenta (2h)
    Onderzoek placenta en omgaan baringspijn (3h)
    Psychologische veranderingen tijdens de bevalling (gastdocent-1h)
    Skinnen + eerste aanleggen (3h)
    Fysiologie neonaat (gastdocent-2h)
    Onmiddellijk postpartum (1h)
    Opvang gezonde neonaat (gastdocent-3h)
Practicum en/of oefeningen22,00 uren
  • Opmerking: HOT (8h)
    GOEF (4h)
    Digitaal leerpad wetenschap (10h)
Vormen van groepsleren6,00 uren
  • Opmerking: Maatwerk (2h)
    Case study (4h)
Werktijd buiten de contacturen201,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeProjectopdracht10,00Zoekmethodiek.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Stationsproeven
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht10,00Zoekmethodiek.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Stationsproeven

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.