Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Algemene farmacologie, toxicologie en teratologie 129751/3391/2425/1/47
Studiegids

Algemene farmacologie, toxicologie en teratologie 1

29751/3391/2425/1/47
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Driessen Els
Andere co-titularis(sen): Boeynaems Els, Bosmans Valerie, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Meyvis Inge, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student berekent de juiste medicatiedosis bij een gesimuleerde casus
De student beschrijft de verschillende toedieningswegen van geneesmiddelen
De student hanteert het geneesmiddelencompendium correct
De student verduidelijkt het belang van voedingssupplementen voor het menselijk lichaam
De student identificeert en beschrijft de anatomie, fysiologie en de fysiologische wijzigingen tijdens de zwangerschap van het endocrinologisch stelsel.
De student identificeert en beschrijft de anatomie, fysiologie en de fysiologische wijzigingen tijdens de zwangerschap van de huid en accessoire structuren.
De student kent van de besproken vitaminen,macro elementen en spore elementen de belangrijkste functies, deficiënties en risicogroepen
De student kan van de besproken vitaminen, macro elementen en spore elementen natuurlijke bronnen opsommen
De student kan voor Calcium en Ijzer het verschil in resorptie voor en tijdens de zwangerschap beschrijven en kent de factoren die deze resorptie bevorderen en tegenwerken
De student kent de behoefte van Vit C en foliumzuur en weet welke vrouwen er een verhoogd risico hebben op een folaatdeficiëntie
De student kent de aanbevolen porties voedingsmiddelen die nodig zijn tijdens de zwangerschap en lactatie
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student beschrijft de gebruikte materialen bij geneesmiddelentoedieningen
De student formuleert de aandachtspunten bij geneesmiddelentoediening
De student herkent de teratogene stoffen en beschrijft op eenvoudige wijze hun invloed op moeder en kind
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student kan vraagstukken omtrent medisch rekenen gebaseerd op situaties vanuit het werkveld correct oplossen
5. Ethiek en wetgeving
De student beschrijft de inhoud van de General Data Protection Regulation-wetgeving
De student heeft kennis van de inhoud van de wet op de privacy
De student onderkent de grenzen waarbinnen de bevoegdheidsregeling van de vroedvrouw werd gelegaliseerd
De student past de principes van het begrip ‘beroepsgeheim’ toe

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende, persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. Volgens het Koninklijk Besluit (KB) van 15.12.2013 is elke opleiding vroedkunde verplicht een opleidingsonderdeel algemene farmacologie, teratologie en toxicologie aan te bieden behoudens het recht te geven aan studenten vroedkunde die afstuderen na 1.10.2014 om geneesmiddelen te mogen voorschrijven. De inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit de basisbegrippen m.b.t. algemene farmacologie, teratologie en toxicologie. Studenten worden wegwijs gemaakt in de materialenkennis m.b.t. medicatietoediening, het begrip 'vitaminen' enz. Tijdens deze fase wordt er volop geoefend op het hanteren van het geneesmiddelencompendium alsook op het medisch rekenen.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 110,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Voorschrijfhulp voor VroedvrouwenAanbevolen€ 22,95
  • Auteur: Tommelein Eline
Anatomie en fysiologie, 8ste editie (MyLab)Aanbevolen€ 92,95
  • Auteur: Frederic H. Martini Edwin F. Bartholomew
Farmacologie voor vroedvrouwen; leidraad voor opleiding en dagelijkse praktijkAanbevolen€ 29,95
  • Auteur: Faron,G., Bayot,D.
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Rekenen in de gezondheidszorgAanbevolen€ 21,50
  • Auteur: Vermaat, J.H., Weierink, J.H.
Voeding bij gezondheid en ziekteAanbevolen€ 76,95
  • Auteur: N. Stegeman
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
  • Opmerking: Anatomie: endocrinologie (3h)
    Wettelijk kader: bevoegdheidsregeling van de vroedvrouw + wet op privcay + beroepsgeheim (3h)
    Anatomie: de huid en huidlagen (2h)
    Teratologie (1h)
    Situering geneesmiddelen toediening (1h)
    Materialenkennis medicatie toediening (2h)
    Geneesmiddelencompendium hanteren (1h)
    Vitaminen (gastdocent-2h)
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
  • Opmerking: HOT (2h)
    Digitaal leerpad wetenschap (2h)
Vormen van groepsleren2,00 uren
  • Opmerking: Cases study (2h)
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Neem je niet deel aan de evaluatie dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen.