Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Adolescentie 129746/3391/2425/1/71
Studiegids

Adolescentie 1

29746/3391/2425/1/71
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bosmans Valerie
Andere co-titularis(sen): Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Stiers Mieke, van Asseldonk Fieke, Van Hemelrijk Kaatje
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student beschrijft de besmettingswegen, klinische tekens, ziekteverloop, eventuele preventie en behandeling bij seksueel overdraagbare aandoening
De student licht het contraceptief werkingsmechanisme, gebruiksmethode en voor-en nadelen van methoden van anticonceptie toe
4. Psychosociale context
De student geeft de sociologisch relevante maatschappelijke ontwikkelingen binnen het vakdomein van de vroedvrouw weer en verduidelijkt dit aan de hand van voorbeeld
De student verklaart de sociologische begrippen, aangereikt in de les en kan deze aan de hand van voorbeelden toelichten
De student legt relatievorming in adolescentie en jong volwassenheid uit en kan hechtingsgedrag bij (jong)volwassenen herkennen en toelichten
De student kan de verschillende stappen in seksuele ontwikkeling (van baby tot de late adolescentie) toelichten
6. Gezondheidspromotie
De student geeft binnen aangereikte casussen voorlichting met betrekking tot seksualiteit, relatievorming, seksueel overdraagbare aandoeningen en anticonceptie, die aangepast is aan de vraag van de cliënt op basis van de elementen van neutraal gebalanceerd informatie
De student kan het belang van relationele en seksuele voorlichting toelichten en kan de doelstellingen en kwaliteitscriteria benoemen en uitleggen
10. Evidence-based zorg
De student kent en interpreteert de verschillende beschrijvende statistische technieken

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de adolescentie. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: anticonceptie, seksueel gedrag, socialisatie...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het geven van voorlichting en advies.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenAanbevolen€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkundeAanbevolen€ 40,00
  • Auteur: Stapel, J., Keukens, R.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Anticonceptie (3h)
    Relatievorming (gastdocent-2h)
    Seksueel risicogedrag (2h)
    Sociologie (3h)
    Seksueel risicogedrag (2h)
    Seksuele ontwikkeling (2h)
    SENSOA (gast-3h)
Vormen van groepsleren5,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Case study (2h)
    Digitaal leerpad wetenschap (3h)
Werktijd buiten de contacturen53,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Neem je niet deel aan de evaluatie dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen.