Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Vrouw als vrouw 129747/3391/2425/1/08
Studiegids

Vrouw als vrouw 1

29747/3391/2425/1/08
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bernaerts Brigitte
Andere co-titularis(sen): De Bock Vanessa, Rimaux Sophie, van Asseldonk Fieke, Van Leugenhaege Luka
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student identificeert de verschillende onderdelen van het zenuwstelsel
De student beschrijft de anatomie, fysiologie en de fysiologische wijzigingen tijdens de zwangerschap van het spijsverteringsstelsel
De student beschrijft de anatomie, fysiologie en de fysiologische wijzigingen tijdens de zwangerschap van het urinair stelsel
De student beschrijft de anatomie en de fysiologie van het zenuwstelsel
De student identificeert de anatomie en fysiologie van het spijsverteringsstelsel
De student identificeert de verschillende onderdelen van het urinair stelsel
De student voert een anamnesegesprek uit bij een dame in de pre-, per of postmenopauzale periode a.d.h.v. de internationale Green Climacteric Scale
De student legt aan de hand van een schema het transitieproces van de menopauzale vrouw uit en benadrukt het belang van de rol van oestrogeen in dit veranderingsproces.
De student licht toe wat het effect van de hormonale veranderingen is op de levenskwaliteit van de vrouw tijdens het transitieproces.
De student herkent de verschillende fasen van het overgangsproces en kan deze specifiëren met kenmerkende voorbeelden
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student maakt een onderscheid tussen typische en atypische klachten gelinkt aan de verschillende fasen van het menopauzaal transitieproces
6. Gezondheidspromotie
De student integreert vakinhoudelijke en vakoverschrijdende kennis, vaardigheden om te komen tot een optimaal advies- en behandelpan
10. Evidence-based zorg
De student zoekt op een gerichte en methodische wijze vak- en wetenschappelijke bronnen en literatuur op en beoordeelt de relevantie ervan om toe te passen in het op te stellen advies- en behandelplan
De student past beschrijvende analyse toe op een ter beschikking gestelde databank

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de vrouw. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: hormonale veranderingen, het spijsverteringsstelsel...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het opstellen van een behandel- en adviesplan.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Hormoonbalans voor vrouwenVerplicht€ 24,95
  • Auteur: Havenith, B.
Anatomie en fysiologie, 8ste editie (MyLab)Aanbevolen€ 92,95
  • Auteur: Frederic H. Martini Edwin F. Bartholomew
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenAanbevolen€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Opmerking: Toelichting opdracht vrouw als vrouw + informed consent (3h)
    Anatomie en fysiologie van zenuwstelsel en spijsverteringsstelsel (3h)
    Anatomie en fysiologie van urinair stelsel (3h)
    Transitieproces van vruchtbaar naar onvruchtbaar + levensstijl en behandeling (3h)
Vormen van groepsleren2,00 uren
  • Opmerking: Case study (2h)
Werktijd buiten de contacturen61,00 uren
  • Opmerking: Waaronder voorbereiding case study (interview menopausale dame) + opmaken info- en behandelplan

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Dit examen is eerder opgebouwd uit open, gesloten en meerkeuze vragen. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Anamnese en dataverzameling
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Info- en behandelplan
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Dit examen is eerder opgebouwd uit open, gesloten en meerkeuze vragen. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00Anamnese en dataverzameling
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Info- en behandelplan

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.