Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Diversiteitsweek 129748/3391/2425/1/42
Studiegids

Diversiteitsweek 1

29748/3391/2425/1/42
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Bock Vanessa
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Meyvis Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

4. Psychosociale context
De student kan zich, in een gesimuleerde professionele setting/in de setting van de diversiteitsbeurs, gepast uitdrukken in minstens één andere taal  op een basisniveau
De student kan de terminologie rond cultuur, diversiteit, identiteit, interculturele competentie en communicatie herkennen    
9. Professionalisering
De student kan, door middel van een reflectieopdracht, zijn eigen interculturele vaardigheden in de gezondheidszorg bespreken en leerpunten formuleren binnen het theoretisch model van Papadopoulos  

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding vroedkunde aan de AP hogeschool Antwerpen wil een bijdrage leveren aan de uitbouw van kwaliteitsvolle en toegankelijke verloskundige zorg op maat waarbij sociale en culturele diversiteit als een uitdaging worden gezien om mee te werken aan een niet-discriminerende samenleving. Deze week zal volledig in teken staan van omgaan met diversiteit binnen de fysiologie van de verloskunde.

Gastsprekers zullen een dag vullend programma organiseren waarin verschillende aspecten van diversiteit worden belicht. De studenten gaan hiermee aan de slag en richten ook zelf op hun manier info standen, workshops of infobrochures op vanuit hun diverse invalshoek.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenAanbevolen€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Rituelen en gewoonten: geboorte, ziekte en dood in de multiculturele samenleving.Aanbevolen€ 23,50
  • Auteur: van Endt, M.
Zorgbasics: diversiteitAanbevolen€ 19,95
  • Auteur: Kuckert-Wöstheinrich, A., Stomph, M.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,50 uren
  • Opmerking: Toelichting permanente evaluatie (2h)
    Begrip diversiteit (2h)
    Intercultureel communiceren (2h)
    Ontwikkeling (trans)culturele competenties (2h)
    Diversiteit als kracht en specialiteit (gastdocent-1,5h)
    Ouderschap in genderdiversiteit (gastdocent-1h)
    Van vluchteling tot prof (gastdocent-2h)
    Kinderwens bij bijzondere mensen (gastdocent-1h)
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Opmerking: Diversiteitsbeurs (4h)
Werktijd buiten de contacturen57,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Taalworkshop, gezondheidspromotiebeurs
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00Omgaan met diversiteit
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Taalworkshop, gezondheidspromotiebeurs
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00Omgaan met diversiteit

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.