Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Kinderwens 230872/3391/2425/1/40
Studiegids

Kinderwens 2

30872/3391/2425/1/40
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
  • International programmes Health and Life Science
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Brouns Miek, Goiris Johan, Jochems Lisbeth, Meyvis Inge, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van Hemelrijk Kaatje, Van Leugenhaege Luka
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Kinderwens 1.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd: Kinderwens 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student definieert en beschrijft algemene pathologie in endocrinologie en pathologische aandoeningen van de voortplanting bij man en vrouw
De student kan symptomen van uitblijvende zwangerschap herkennen en opsporen
De student kent de effecten van een kankerdiagnose en -behandeling in de reproductieve fase op de kinderwens en de vruchtbaarheid van een vrouw en/of koppel
4. Psychosociale context
De student karakteriseert seksuele problematiek bij voortplantingsproblemen
De student reflecteert kritisch over emotionele impact en professioneel handelen bij vruchtbaarheidsproblematiek.
De student kan de verschillende fases van een rouwproces herkennen in een casus.
De student kan in een gesimuleerde situatie een slecht nieuws gesprek voeren rekening houdend met de aandachtspunten van basiscommunicatie
10. Evidence-based zorg
De student is in staat om kwantitatieve onderzoeks designs en methodologie te herkennen, te omschrijven en toe te passen op een praktijkvoorbeeld.

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de pathologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de kinderwens. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: pathologie van het endocriene stelsel, het slecht nieuwsgesprek, seksuele problemen...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het communicatieve bij het geven van slecht nieuws en inzicht in het rouwproces.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 110,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Handboek gynaecologieVerplicht€ 49,00
  • Auteur: Depypere, H.., Jacquemyn Y., De Sutter, P.
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Gespreksvaardigheden voor verloskundigen.Aanbevolen
  • Auteur: Merkx, A., Heusschen, J.
Midwifery and SexualityAanbevolen€ 52,99
  • Auteur: Sam Geuens, Ana Polona Mivšek, Woet.L. Gianotten
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges19,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Pathologie van het Endocriene stelsel (gastdocent-3h)
    Het slecht nieuwsgesprek (2h)
    EBM (2h)
    Diagnostiek van pathologische vruchtbaarheidsstoornissen (gastdocent-8h)
    Fertiliteit en oncologie (3h)
    Seksuele problemen bij vruchtbaarheidsstoornissen (1h)
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: HOT (2h)
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks95,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. Bij meerkeuzevragen kan giscorrectie van toepassing zijn. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)5,00Slecht nieuwsgesprek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks95,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. Bij meerkeuzevragen kan giscorrectie van toepassing zijn. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks5,00Slecht nieuwsgesprek

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 2 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:

1. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties
2. je hebt niet voldaan aan de vereiste prestaties (bijvoorbeeld: een verplicht lesmoment, een verplicht aantal te presteren uren…) van het opleidingsonderdeel (die steeds verhelderd staan op digitap onder het kopje Permanente Evaluatie)

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.