Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De vroedvrouw als hoog-risico expert32311/3391/2425/1/78
Studiegids

De vroedvrouw als hoog-risico expert

32311/3391/2425/1/78
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Titularis: Brouns Miek
Andere co-titularis(sen): Baré Sophie, Bernaerts Brigitte, Driessen Els, Faes Ellen, Gooris Giovanna, Jochems Lisbeth, Lambers Sabine, Present Evy, Rimaux Sophie, Van de Craen Natacha, Vanden Bergh Leen, Van Gerwen Ellen, Van Hemelrijk Kaatje, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 190,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 20,00

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Zwangerschap 2 EN eerder ingeschreven voor Arbeid en bevalling 2 EN eerder ingeschreven voor Postpartale periode 2.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd: Zwangerschap 2 EN Arbeid en Bevalling 2 EN Postpartale periode 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student kan naast de algemene pathologie, de hoog-risico pathologie met gevolgen voor de zwangerschap, arbeid, bevalling en het post partum herkennen en toelichten
De student is in staat om pathologie van foetus en de neonaat te herkennen, benoemen en uit te leggen
De student is in staat om resultaten van biotechnische en biochemische onderzoeken toe te lichten, inzicht te geven in de betekenis en kan hier omtrent adviezen formuleren
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student kan onder tijdsdruk in een gesimuleerde setting een verloskundig beleid opstellen en uitvoeren in urgente hoog-risico situaties (zoals schouderdystocie, stuitbevalling, externe versie, manuele placentaverwijdering, uterusruptuur, vruchtwaterembool, navelstrengprolaps en andere uitzakkingen)
De student kan in een gesimuleerde setting het beleid bepalen en onder tijdsdruk de reanimatie uitvoeren van de volwassene en neonaat
De student kan de verschillende specifieke therapieën van de hoog-risico neonaat toelichten
De student licht op basis van een casus de oorzaken, diagnosestelling en behandeling van vrouwelijke en mannelijke fertiliteit toe
De student legt de definitie, oorzaken, diagnose, inspectie, functie-onderzoek en behandelplan bij (stress)incontinentie uit
De student kan een afwijkend CTG-patroon beoordelen en STAN monitoring interpreteren
4. Psychosociale context
De student herkent psychopathologie tijdens zwangerschap, arbeid en bevalling, en postpartum en kan hieromtrent toelichting geven
5. Ethiek en wetgeving
De student legt de juridische aspecten verbonden aan medisch geassisteerde bevruchting uit
De student beargumenteert op een kritische wijze ethische benaderingswijzen vanuit verschillende perspectieven, aan de hand van een gegeven probleem binnen de gezondheidszorg

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke rol loopt door gedurende de zeven geplande lesweken en neemt één of meerdere vaste dagen in de week in beslag.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 110,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Cardiotocografie principes en praktijkVerplicht€ 22,80
  • Auteur: Y. Jacquemyn e.a.
Handboek verloskundeVerplicht€ 45,50
  • Auteur: Jacquemyn, Y.
Obstetrische interventiesVerplicht€ 109,00
  • Auteur: Dörr, P.J., Khouw, V., Jacquemyn, Y., e.a.
Interactieve scenario's in acute verloskundeAanbevolen€ 39,00
  • Auteur: Peeters, D., Van Den Eeden, L.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges58,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Neonatologie (gastdocent-16h)
    Hoog risico verloskunde (gastdocent-8h)
    Fertiliteit (gastdocent-6h)
    Psychopathologie (gastdocent-8h)
    Bekkenbodem (gastdocent-1h)
    Wetgeving Medisch geassisteerde bevruchting (2h)
    KERING + CTG/STAN (3h)
    Studiedag aansprakelijkheid (8h)
    Zorgen neonaat NICU (6h)
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: HOT circuit (3h)
    Interdisciplinaire simulatiesessies (15h)
    HOT hechten (2h)
    HOT drills (4h)
Vormen van groepsleren18,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Case flipped (6h) - verplichte deelnameCase NICU (4h)
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Drills+ reanimatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Drills+ reanimatie

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.