Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De vroedvrouw als kruisbestuiver36397/3391/2425/1/01
Studiegids

De vroedvrouw als kruisbestuiver

36397/3391/2425/1/01
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van de Craen Natacha
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, De Bock Vanessa, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Steegen Stefanie, Stiers Mieke, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 85,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Zwangerschap 2 EN eerder ingeschreven voor Arbeid en bevalling 2 EN eerder ingeschreven voor Postpartale periode 2 EN eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2.

Korte omschrijving

IPSIG staat voor ‘Interprofessioneel Samenwerken In de Gezondheidszorg’. Wat dat precies inhoudt, wordt nauwkeurig beschreven in het handboek ‘Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg’. In het boek kan je de fundamenten, bouwstenen en de praktische aanpak van de module terugvinden.

Het handboek is verplichte literatuur, omdat je de inhouden nodig hebt om de taken te kunnen uitvoeren. Je vindt er ook de competenties en leerdoelen terug die tijdens deze module voor ogen worden gehouden evenals de evaluatiecriteria van de verschillende elementen van het portfolio (vanaf p. 141).

Het werkboek omvat de gedetailleerde versie van het organisatieschema (wanneer je waar moet zijn, is het hoorcollege, of werken we in leer- en studiegroepen), een beschrijving van de activiteiten per dag, de portfolio-elementen, de evaluatiedocumenten, bijlagen en handige tips om je portfolio en opdrachten tot een goed einde te brengen.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd: Zwangerschap 2 EN Arbeid en Bevalling 2 EN Postpartale periode 2 EN Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student neemt deel en draagt verantwoordelijkheid in het team om zo complexe zorgsituaties te kunnen analyseren en synthetiseren
5. Ethiek en wetgeving
De student beheerst de kennis omtrent zorgethiek en kan ethische vragen stellen vanuit een concrete casus
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student (h)erkent de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team
De student kan overleggen en communiceren binnen een interprofessioneel team
De student zorgt dat het team efficiënt en effectief werkt
8. Coaching
De student kan zich kritisch, zingevend en verantwoordelijk opstellen om hun professionele taken en interprofessionele samenwerking in een snel veranderende samenleving beter aan te kunnen
De student vertoont ten allen tijde professioneel gedrag gericht op het verbeteren van het interprofessioneel samenwerken
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student komt binnen een interprofessioneel team op een gepaste manier op voor de belangen van het cliëntsysteem

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer.

De problematiek van patiënten/cliënten wordt steeds complexer, waardoor meer verschillende zorgbeoefenaars bij dezelfde patiënt betrokken zijn. Verschillende beroepsgroepen hebben vaak uiteenlopende inzichten en belangen, onder meer bij ethische vragen, waardoor gezamenlijk overleg met de te nemen beslissingen noodzakelijk wordt. Teamwork is niet alleen een noodzaak geworden, maar het vormt ook een veelal aantrekkelijke uitdaging : hoe realiseren we met elkaar en voor elkaar, en vooral voor de patiënten/cliënten die aan onze zorgen toevertrouwd worden, de inhoudelijke en menselijke meerwaarde die een groep kan creëren ?
In IPSIG-module maakt de student kennis met de 5 bouwstenen om te komen tot interprofessioneel samenwerken. In de eerste bouwsteen leren de studenten elkaar en andere disciplines kennen. In een tweede bouwsteen leren ze hoe ze samen een (zorg)plan van aanpak kunnen maken. Bij de derde bouwsteen leren ze teamwerking en functioneren evalueren en erover reflecteren. In de vierde bouwsteen is er aandacht voor ethische casussen om kennis te maken met nemen van moeilijke beslissingen. In de vijfde bouwsteen leren ze meer over communicatie met elkaar, de ander en hoe dat te delen en rapporteren.
Alles wordt in vertrouwen en in interactie met elkaar aangeboden en aangepakt. De student werkt interprofessioneel samen, stelt de patiënt/cliënt centraal in de hulpverlening, en optimaliseert zo continuïteit en kwaliteit van zorg.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg 2022Verplicht€ 40,00
  • Auteur: Giannoula Tsakitzidis - Paul Van Royen
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges1,00 uren
  • Opmerking: Toelichting Ipsig (1h)
Vormen van groepsleren38,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00portfolio en samenwerker in de gezondheidszorg: 100% (+ in geval van LIVE IPSIG week: aanpassing door peerevaluatie)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00portfolio en samenwerker in de gezondheidszorg: 100%

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.