Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De vroedvrouw als onderzoeker32314/3391/2425/1/83
Studiegids

De vroedvrouw als onderzoeker

32314/3391/2425/1/83
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: van Asseldonk Fieke
Andere co-titularis(sen): Bosmans Valerie, De Bock Vanessa, Driessen Els, Meyvis Inge, Steegen Stefanie, Van Leugenhaege Luka
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar) of 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Vrouw als vrouw 2 EN eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd: Vrouw als vrouw 2 EN Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

10. Evidence-based zorg
De student werkt mee aan wetenschappelijk onderzoek
De student stelt een praktisch en haalbaar stappenplan op waarin alle aspecten aan bod komen van het eigen onderzoeksproject binnen de bachelorproef
De student beschrijft helder en correct de gebruikte methode van empirisch wetenschappelijk onderzoek en past deze toe op de bachelorproef
De student beschrijft helder en correct het type van kwalitatief en/of kwantitatief onderzoekdesign en past deze toe in de bachelorproef
De student respecteert de ethische richtlijnen die gangbaar zijn binnen het wetenschappelijk onderzoek en past deze toe tijdens het uitwerken van de bachelorproef
De student consulteert verschillende informatiebronnen waaronder de belangrijkste nationale en internationale databanken voor het zoeken van (wetenschappelijke) (vak)literatuur
De student verwerft informatie en (wetenschappelijke) (vak)literatuur, verwerkt deze en beoordeelt deze op kwaliteit
De student vat de verkregen (wetenschappelijke) informatie schriftelijk samen in een onderzoeksverslag
De student formuleert een duidelijk, correct en kritisch antwoord op de onderzoeksvra(a)g(en)
De student refereert op een correcte en niet-frauduleuze manier naar (wetenschappelijke) (vak)literatuur
De student verzamelt de benodigde gegevens voor het uitvoeren van de bachelorproef
De student analyseert en verwerkt de verkregen gegevens in het kader van de bachelorproef
De student interpreteert de verkregen onderzoeksresultaten in het kader van de bachelorproef
De student deelt de verkregen (wetenschappelijke) informatie schriftelijk met het werkveld
De student analyseert en bediscussieert de verkregen resultaten kritisch en beschrijft de verloskundige relevantie hiervan
De student maakt een duidelijke link met de verloskundige praktijk en linkt de besluiten met de verloskundige relevantie
De student past de verkregen onderzoeksresultaten toe op het professionele handelen
De student presenteert de resultaten op een overzichtelijke, heldere, correcte en creatieve manier.
De student werkt constructief, positief en professioneel samen met anderen tijdens de planning en de uitvoering van de bachelorproef
De student bewaakt zelfstandig de timing van het onderzoeksproces

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
  • Opmerking: Toelichting opstart (2h)
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Opmerking: Pitch (2h)
    Onderzoeksvoorstel (2h)
Werktijd buiten de contacturen219,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00Je verzorgt een onderzoeks- of projectvoorstel en een uiteindelijk artikel/verslag. Je presenteert jouw onderzoeksresultaten aan het werkveld. Naast de product evaluatie is er eveneens een procesevaluatie voor dit opleidingsonderdeel.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00Je verzorgt een onderzoeks- of projectvoorstel en een uiteindelijk artikel/verslag. Je presenteert jouw onderzoeksresultaten aan het werkveld. Naast de product evaluatie is er eveneens een procesevaluatie voor dit opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.