Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Nova Vida 135504/3391/2425/1/00
Studiegids

Nova Vida 1

35504/3391/2425/1/00
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Meyvis Inge
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Bosmans Valerie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij de voeding van een pasgeborene tot de leeftijd van 1 jaar en dit volgens de principes van het neutraal gebalanceerd Informatie geven
De student interpreteert de verzamelde gegevens correct en kan een onderscheid maken tussen fysiologie en pathologie
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student reageert correct en op gepaste wijze tijdens spoedsituaties (binnen de eigen bevoegdheid) tot de vroedvrouw of arts het overneemt
De student consulteert op basis van de risicodetectie een vroedvrouw of arts en verwijst gepast en tijdig door indien geïndiceerd
De student detecteert (potentiële) risico's en complicaties die een bedreiging kunnen zijn voor het fysiologisch verloop van de zwangerschap en kraamtijd
4. Psychosociale context
De student biedt de vrouw correcte en gepaste ondersteuning en gezondheidspromotie voor de fase waarin de vrouw zich bevindt volgens de principes van het neutraal gebalanceerd informatie geven
De student toont respect en empathie voor de sociale en culturele achtergrond, waarden en normen van de vrouw, haar gezin en de omgeving
5. Ethiek en wetgeving
De student gaat gepast om met de eigen waarden en normen in het verloskundig handelen
De student handelt correct volgens de juridische en deontologische normen en regels betreffende de uitoefening van het beroep
De student maakt ethische situaties bespreekbaar
De student respecteert het beroepsgeheim
6. Gezondheidspromotie
De student empowert de vrouw en haar gezin en stimuleert zelfzorg
De student gebruikt kwaliteitsvol en relevant voorlichtingsmateriaal om gezondheidspromotie te geven volgens de principes van Neutraal Gebalanceerd Info geven
De student geeft correct voorlichting over en leert vaardigheden aan m.b.t. de verzorging en de fysiologische veranderingen over de levensfase waarin een vrouw zich bevindt volgens de principes van neutraal gebalanceerd informatie geven
De student geeft correct voorlichting over en leert vaardigheden aan m.b.t. de verzorging en de fysiologische veranderingen van de pasgeborene tot de leeftijd van 1 jaar volgens de principes van neutraal gebalanceerd informatie geven
De student geeft op gepaste wijze en op het gepaste moment informatie en advies en helpt gezinnen om geïnformeerde keuzes te maken en dit volgens het principe van neutraal gebalanceerde informatie
De student onderkent de verschillende niveaus van preventie en kan zo via neutraal gebalanceerde informatie preventie stimuleren van perinatale en menopauzale aandoeningen
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student voert correct administratieve, organisatorische en coördinerende taken uit
De student werkt samen met collega's, artsen en andere zorgverleners om continuïteit en efficiëntie van zorg te garanderen
De student communiceert correct (mondeling en/of schriftelijk) met collega's, artsen en andere zorgverleners en maakt hierbij gebruik van een elektronisch patiëntendossier
8. Coaching
De student geeft feedback op een gepaste manier
De student is een voorbeeld voor medestudenten
9. Professionalisering
De student doet aan zelfreflectie en stuurt zo nodig het eigen handelen bij
De student stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op en werkt actief aan de eigen professionele groei
De student vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
10. Evidence-based zorg
De student analyseert kritisch de zorgverlening
De student handelt correct vanuit 'evidence based midwifery practice'
De student integreert de geleerde theorie in de praktijk
De student refereert correct uit de literatuur volgens de gevraagde richtlijnen
De student werkt mee aan de registratie van gegevens die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student is besluitvaardig
De student is betrouwbaar en heeft verantwoordelijkheidszin
De student is flexibel
De student is zelfstandig en neemt gepast initiatief 
De student organiseert correct de totaalzorg van vrouw en pasgeborene
De student past correct volgende basisprincipes toe: hygiëne, steriliteit, comfort, veiligheid, ergonomie, economie, ecologie
De student plant en voert de zorg uit volgens de principes van het methodisch handelen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht

Leerinhoud

De huidige maatschappij is erg divers. Ook de sociale verloskunde evolueert mee met deze trend. Het jaaroverschrijdend opleidingsonderdeel Nova Vida is een leerwerkplek voor studenten waar de integratie van kennis, vaardigheden en attituden toegepast worden binnen een 1e lijnszorgverlening. Studenten leren handelen vanuit het bewustzijn van het bewaken van de fysiologie (cfr. beroepsprofiel van de vroedvrouw) in verschillende pre-, peri- en postnatale situaties en bij menopauze. Ze doen aan gezondheidspromotie en geven informatie op maat van de cliënt met aandacht voor ieders eigenheid in een diverse samenleving en met respect voor individuele geïnformeerde keuzes. In dit opleidingsonderdeel staat het counselen door middel van gezondheidspromotie in een fysiologische situatie en de begeleiding van kwetsbare zwangere vrouwen centraal.

Studiematerialen (lijst)

DigitapVerplicht
LaptopVerplicht
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenAanbevolen€ 59,95
  • Auteur: Barbara Sassen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
  • Opmerking: Niveaus van preventie (2h)
    info NGI + opdracht (4h)
    Toelichting Nova Vida (2h)
    Toelichting opdracht case study (1h)
    Communicatie + gesprekstechnieken (1h)
    Opbouw prenataal consult (2h)
    SBAR (1h)
    Informed consent en informed choice (2h)
    Geweldloze communicatie (2h)
Vormen van groepsleren2,00 uren
  • Opmerking: Case study (2h)
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren
  • Opmerking: Waaronder uitwerken Nova Vida activiteit + voorbereiden case study

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Opdracht Neutraal Gebalanceerde Informatie geven (50% van de punten) + Case study postpartumconsult (50% van de punten)
Het deelnemen en voltooien van de volgende activiteiten zijn een voorwaarde om de punten op deze projectopdracht te behalen:
- Activiteit Nova Vida
- Case study postpartumconsultatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Opdracht Neutraal Gebalanceerde Informatie geven (50% van de punten) + Individuele opdracht postpartumconcult (50% van de punten)
Het deelnemen en voltooien van de volgende activiteiten zijn een voorwaarde om de punten op deze projectopdracht te behalen:
- Activiteit Nova Vida
- Case study postpartumconsultatie (individuele opdracht tweede examenperiode)

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 2 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:

1. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties
2. je hebt niet voldaan aan de vereiste prestaties (bijvoorbeeld: een verplicht lesmoment, een verplicht aantal te presteren uren, activiteit nova vida, case study…) van het opleidingsonderdeel (die steeds verhelderd staan op digitap in het digitaal handboek).

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.