Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Werkplekleren 129750/3391/2425/1/13
Studiegids

Werkplekleren 1

29750/3391/2425/1/13
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanden Bergh Leen
Andere co-titularis(sen): Beenaerts Bernice, Bernaerts Brigitte, Bosmans Valerie, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Steegen Stefanie, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle, Vlemincx Julie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar) of 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan het onderdeel 'stage' van dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd of een hiervoor een vrijstelling hebben verworven:
Zwangerschap 1
Arbeid en bevalling 1
Postpartale periode 1
Algemene farmacologie, toxicologie en teratologie 1

Als voorwaarde om de stage te mogen aanvatten dient de student verplicht deel te nemen aan de stationsproeven van Zwangerschap 1, Arbeid en bevalling 1 en Postpartale periode 1 + verplicht 10h begeleid zelfstandig oefenen in het vaardigheidslab afgerond voor 31.12.2024.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student bereidt de vrouw en pasgeborene voor en zet het benodigde materiaal klaar
De student bereidt vrouw en pasgeborene correct voor op ontslag en zorgt daarbij voor correcte opvolging i.f.v. continuïteit van zorg
De student berekent, maakt klaar en dient medicatie toe aan de vrouw en/ of pasgeborene en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij borstvoeding
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij het afkolven van moedermelk (manueel, elektrisch) en bij het bewaren, manipuleren en toedienen van afgekolfde moedermelk
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij het toedienen, klaarmaken, bewaren en manipuleren van kunstvoeding
De student heeft kennis en inzicht in de indicatie, nevenwerking, dosis en wijze van inname van medicatie
De student interpreteert de verzamelde gegevens correct (en stelt een (differentiaal) diagnose op)
De student rapporteert correct en op gepaste wijze de gegevens of uitgevoerde zorg mondeling
De student rapporteert correct en op gepaste wijze de gegevens of uitgevoerde zorg schriftelijk (dossier)
De student ruimt materiaal en kamer correct op en installeert vrouw en pasgeborene comfortabel
De student stelt een zorgplan op om de zorg voor te bereiden
De student verzamelt op een systematische manier alle nodige gegevens en (vitale, fysische en verloskundige) parameters van de vrouw en pasgeborene
De student voert correct bloed- en/ of staalafnames bij de pasgeborene uit en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student voert correct bloed- en/ of staalafnames bij de vrouw uit en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student voert correct de hygiënische verzorging uit van de pasgeborene tijdens een normaal laagrisico kraambed
De student voert correct de hygiënische verzorging uit van de vrouw tijdens een normaal laagrisico kraambed
De student voert de opname van vrouw en pasgeborene na de geboorte correct uit en heeft daarbij aandacht voor de continuïteit van zorg
De student voert in een gesimuleerde omgeving een laag risico bevalling correct uit
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student consulteert op basis van de risicodetectie een vroedvrouw of arts (en verwijst gepast en tijdig door indien geïndiceerd)
De student detecteert (potentiële) risico's en complicaties die een bedreiging kunnen zijn voor het fysiologisch verloop van de kraamtijd
De student reageert correct en op gepaste wijze tijdens spoedsituaties (binnen de eigen bevoegdheid) tot de vroedvrouw of arts het overneemt
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student dient correct fototherapie toe en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student dient de hygiënische zorgen toe aan de vrouw na sectio of bij complicaties
De student voert de verpleegkundige handelingen correct uit en geeft daarbij de nodige voorlichting (o.a. infuus, blaassonde, wondzorg)
4. Psychosociale context
De student biedt ondersteuning bij baby blues, hechting, transitie naar ouderschap en relationele veranderingen
De student toont respect en empathie voor de culturele achtergrond, waarden en normen van de vrouw, haar gezin en de omgeving
5. Ethiek en wetgeving
De student gaat gepast om met de eigen waarden en normen in het verloskundig handelen
De student handelt correct volgens de juridische en deontologische normen en regels betreffende de uitoefening van het beroep
De student kan stilstaan bij eigen onmacht en kwetsbaarheid en leert ermee om te gaan
De student maakt ethische situaties bespreekbaar
De student respecteert het beroepsgeheim
6. Gezondheidspromotie
De student empowert de vrouw en haar gezin en stimuleert zelfzorg
De student geeft correct voorlichting over en leert vaardigheden aan m.b.t. de verzorging en de fysiologische veranderingen van vrouw en pasgeborene
De student geeft op gepaste wijze en op het gepaste moment informatie en advies en helpt gezinnen om geïnformeerde keuzes te maken
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student communiceert correct (mondeling en/of schriftelijk) met collega's, artsen en andere zorgverleners
De student voert correct administratieve, organisatorische en coördinerende taken uit
De student werkt samen met collega's, artsen en andere zorgverleners om continuïteit en efficiëntie van zorg te garanderen
8. Coaching
De student geeft feedback op een gepaste manier
De student is een voorbeeld voor medestudenten
9. Professionalisering
De student doet aan zelfreflectie en stuurt zo nodig het eigen handelen bij
De student stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op en werkt actief aan de eigen professionele groei
De student vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
De student verwoordt haar motivatie om vroedvrouw te worden
De student werkt aan zijn zelfkennis in kaart te brengen: wat kan ik, wat zijn mijn sterke kanten, wat zijn mijn wensen, waar heb ik moeite mee, hoe studeer ik, hoe gedraag ik mij in projectgroepen
De student toont het bereiken van (een) competentie(s) aan door een doordachte verzameling van bronnen en eventuele reflecties daarop in het digitaal portfolio
De student analyseert eigen leerproces en motivatiekenmerken aan de hand van beschikbare instrumenten
De student stuurt zelfstandig zijn competentieontwikkeling aan (studieloopbaancompetenties => competenties als beginnend beroepsbeoefenaar) en neemt verantwoordelijkheid over eigen studievoortgang
De student reflecteert kritisch op zijn eigen professioneel functioneren aan de hand van competentiegroeikaart
De student kan een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen en uitvoeren door actieve deelname aan professionaliseringsactiviteiten.
10. Evidence-based zorg
De student analyseert kritisch de zorgverlening
De student handelt correct vanuit 'evidence based midwifery practice'
De student integreert de geleerde theorie in de praktijk
De student refereert correct uit de literatuur volgens de gevraagde richtlijnen
De student werkt mee aan de registratie van gegevens die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student is besluitvaardig
De student is betrouwbaar en heeft verantwoordelijkheidszin
De student is flexibel
De student is zelfstandig en neemt gepast initiatief
De student organiseert correct de totaalzorg van vrouw en pasgeborene
De student past correct volgende basisprincipes toe: hygiëne, steriliteit, comfort, veiligheid, ergonomie, economie, ecologie
De student plant en voert de zorg uit volgens de principes van het methodisch handelen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. Werkplekleren 1 is een jaaroverschrijdend opleidingsonderdeel waar de competentiegroei van de student centraal staat. In dit opleidingsonderdeel staat kritische reflectie op het eigen leerproces centraal.

In het kader van onze visie op leren waarin we de zelfstandigheid en de eigen verantwoordelijkheid van de studenten hoog in het vaandel dragen, willen we de student verplicht een aantal uren zelfstandig laten oefenen in het vaardigheidslab onder de vorm van ZOEFS (zelfstandige oefenmomenten). Bij het oefenen is het zinvol met medestudenten te oefenen van hetzelfde of de andere trajecten. Studenten kunnen elkaar helpen en bijsturen. Oudere-jaarsstudenten kunnen de rol van mentor opnemen t.o.v. jongere-jaarsstudenten. Tijdens dit verplicht oefenen is er tevens een (praktijk)lector aanwezig die geraadpleegd kan worden bij eventuele vragen of onduidelijkheden.

Er zullen ook een aantal mogelijkheden worden voorzien waarin de student verplicht actief kan deelnemen aan de communities of practice (cops) en de Simmom-training(en). Gelieve hiervoor steeds de planners op digitap goed in het oog te houden.

In de stages voert de student gedurende een bepaalde periode taken uit in een reële werksituatie. De stage heeft als doel om de opgedane kennis en de verworven competenties vanuit de andere opleidingsonderdelen te integreren en te toetsen aan de realiteit en verder in te oefenen. Verschillende stagedisciplines komen in dit opleidingsonderdeel aan bod zoals materniteit, kraamzorg en extramurale zorg.

Binnen studieloopbaancoaching staat de competentiegroei van de student centraal. De student wordt door middel van persoonlijke en groepscoaching begeleid in zijn leertraject. In dit opleidingsonderdeel staat kritische reflectie op eigen leerproces centraal. Het digitaal portfolio, ontwikkelingsplan, kernkwadrant, ontwikkelingsdoelen en de competentiegroeikaart zijn verschillende facetten die belicht worden.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 110,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen
Medbook licentie (via Academic Software) (voorzien via opleidingsgebonden kosten)Verplicht€ 85,00
  • Auteur: Medbook

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Opmerking: Toelichting WPL (4h)
    Simulatie oefeningen voor het assessment: toelichting (1h)
    Toelichting vaardigheidsonderwijs (3h)
    Toelichting workshops LLL (2h)
    Toelichting studieloopbaancoaching (2h)
    Leerstijlen en kernkwadranten (2h)
    Reflectievaardigheden (2h)
    Webinar zelfstandig te bekijken (1h)
    Reflecteren kan je leren (2h)
    Q&A SLC (1h)
Individuele begeleiding1,00 uren
  • Opmerking: 2*0.5u persoonlijk gesprek (verplichte aanwezigheid)
Practicum en/of oefeningen40,00 uren
  • Opmerking: Begeleid zelfstandig oefenen in het vaardigheidslab (ZOEF) (30h waarvan 10h verplicht afgerond voor 31.12.2024)
    Communities Of Practice (10h) - verplichte deelname
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Opmerking: 2*2u groepsgesprek (verplichte aanwezigheid)
Werkplekleren en/of stage165,00 uren
  • Opmerking: Inclusief een Leven Lang Leren (45h te presenteren op portfolio assessment in werkplekleren 3)
Werktijd buiten de contacturen145,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio10,00- Kwantitatieve beoordeling: De student toont het bereiken van (een) competentie(s) aan door een doordachte verzameling van bronnen en eventuele reflecties daarop. De verplichte inhoud van, alsook de deadline voor het finaliseren van het portfolio zijn terug te vinden op Digitap.
- Kwalitatieve beoordeling: Meet de reflectievaardigheid van de student over zijn omgeving, zijn gedrag, zijn competenties, zijn overtuiging...vertrekkende vanuit de competentiegroeikaart. Het beoordelingsformulier is terug te vinden op DigitAP.
- Leerattitude: De student toont een positieve leerattitude. Het beoordelingsformulier is terug te vinden op DigitAP.
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Binnen de stages worden al de leerresultaten vanuit het Vlaamse opleidingsprofiel geïntegreerd getoond en getoetst. Per geplande stage wordt er een stage-evaluatie opgemaakt in Medbook. De gedetailleerde evaluatiemethodiek is terug te vinden in het stagereglement.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Aan het einde van dit opleidingsonderdeel volgt het assessment in de vorm van een simulatie waarbij verschillende
vaardigheden geïntegreerd worden. Voor verdere informatie: zie toetsplan bachelor in de vroedkunde en de toetsmatrijs van Werkplekleren 1 (cfr. digitap).

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/portfolio…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 3 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:


1. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties

2. je hebt niet voldaan aan de vereiste prestaties (bijvoorbeeld: een verplicht lesmoment, een verplicht aantal te presteren (stage)uren, verplicht aantal uren begeleid zoefen…) van het opleidingsonderdeel (die steeds verhelderd staan op digitap onder het kopje ‘aan de slag’

3. Je behaalde het minimum verwachte niveau van de Entrustable Professional Activities (EPA's) gerelateerd aan de stages niet. Het minimum verwachte niveau is duidelijk terug te vinden in Medbook.


Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen.

Het stagereglement is opgenomen in digitap. De inhoud van dit reglement is bindend. De afspraken en richtlijnen van de medische dienst, zoals raadpleegbaar op student.ap.be, moeten worden nageleefd.

Er wordt per geplande stage een stage-evaluatie gedaan in Medbook. Indien het minimaal verwachte niveau van de EPA's behaald is, vindt de stagebeoordeling, waarbij de focus op de attitude ligt, plaats na het beëindigen van beide stages. Hier wordt tevens jouw attitude naar de stagebegeleider, conform het stappenplan, in meegenomen.

De attitude 'betrouwbaar zijn' in de stagebeoordeling wordt als cruciaal aanzien en zal meetellen als breekpunt in de beoordeling. Het niet voldoen aan deze attitude op het einde van de volledige stageperiode zal resulteren in nul op twintig (0/20) voor deze praktijkbeoordeling.

Hoe de effectieve beoordeling van de stages gebeurd, staat uitgeschreven in het luikje 'evaluatie' van dit opleidingsonderdeel in digitAP.