Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De vroedvrouw als bewaker van de fysiologie38027/3391/2425/1/34
Studiegids

De vroedvrouw als bewaker van de fysiologie

38027/3391/2425/1/34
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van de Craen Natacha
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Bosmans Valerie, Meyvis Inge, van Asseldonk Fieke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar) of 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 120,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Zwangerschap 2 EN eerder ingeschreven voor Arbeid en bevalling 2 EN eerder ingeschreven voor Postpartale periode 2 EN eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student toont vertrouwen in het fysiologisch verloop van zwangerschap, baring en kraamperiode, door in haar beleidskeuze in zowel eenvoudige als complexe casuïstiek een kritische overweging van de noodzaak van medische interventies te laten zien.
De student heeft kennis van en inzicht in minder invasieve /natuurlijke behandelopties of interventies en weet deze toe te passen in een casus.
De student kan kritisch reflecteren op haar rol als bewaker van de fysiologie in de verschillende domeinen van de geboortezorg.
De student kan een cliënt opvolgen gedurende de perinatale periode en heeft hierbij aandacht voor een correcte en relevante onderbouwing van deze praktijksituatie en kan over de werkwijze kritisch reflecteren vanuit een evidence based oogpunt.
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student kan risicoselectie zelfstandig toepassen in eenvoudige en complexe casuïstiek, kent de grenzen van haar kennis en bevoegdheden en verwijst adequaat door wanneer dit geïndiceerd is.
5. Ethiek en wetgeving
De student kan in een casus met een ethisch dilemma laten zien dat zij tot besluitvorming kan komen door verschillende keuzes af te wegen op basis van morele principes en normen en waarden van alle betrokken.
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student kan in een casus herkennen welke disciplines betrokken moeten worden en weet haar expertise als bewaker van de fysiologie in een dergelijke casus correct in te zetten.
10. Evidence-based zorg
De student toont inzicht in evidence based werken volgens de EBP-driehoek.

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In de eerste jaren van de opleiding kwamen achtereenvolgens de fysiologie en de pathologie van de zwangerschap, baring en kraamperiode aan bod. In het afsluitende jaar van de opleiding plaatsen we de student nu in de rol van de bewaker van de fysiologie in al deze domeinen van de geboortezorg. Eerder verworven kennis en vaardigheden worden geïntegreerd in casuïstiek die uitnodigt tot een kritische reflectie op deze rol. De student past risicoselectie toe, kent de grenzen van haar bevoegdheden, kan haar expertise in de keten van geboortezorgpartners tot uiting brengen en kan zelfstandig beleid maken volgens de EBP-driehoek waarbij het vertrouwen in en het bewaken van de fysiologie zo veel als mogelijk tot uiting komen.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Individuele begeleiding6,00 uren
  • Opmerking: Opdracht 'Road to birth' begeleidingssessies (6h)
Vormen van groepsleren21,00 uren
  • Opmerking: Aanwezigheid is verplicht op al deze lesdagen!Dag1: Introductie + ebp (2h) + Workshops (6h)Dag 2: Reflectiemoment (1h) + Laddercompetitie (4h)Dag 3: Ethische casuistiek (2,5h)+ Multidisciplinair zorgplan + peerassessment (3,5h)Dag 4: Potluck (3h)
Werktijd buiten de contacturen93,00 uren
  • Opmerking: Verwerken opdracht 'Road tot birth' en Portfolio en Voorbereiding projectopdracht examenreeks (Script concordance test)

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio40,00
Eerste examenperiodeProjectopdracht10,00Op basis van aanwezigheid
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Road to birth
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00Op basis van aanwezigheid
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Road to birth
Tweede examenperiodeProjectopdracht10,00Vervangende opdracht
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00Op basis van aanwezigheid

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.