Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Postgraduaat Coaching, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Hanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 68,00 uren
Korte omschrijving
In de eerste leergang ligt de focus enerzijds op de basisaspecten van coaching (contracteren, essentiële elementen van interne coaching, …) en anderzijds op de kennismaking met, en brede verkenning van verschillende theoretische benaderingswijzen (of strekkingen) van coaching.
In deze eerste leergang ligt de focus op het eigen ontwikkelingsproces in de exploratie van zichzelf als coach.
In dit eerste jaar van de opleiding bieden we een breed spectrum van benaderingen van coaching aan, en begeleiden we de deelnemers in het ontwikkelen van een eigen stijl, gebaseerd op theorie en praktijk.
Begincompetenties (tekst)
Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.
Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.
Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.
We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen
Leerinhoud
Basismodule
Modules probleemgericht, oplossingsgericht, persoonsgericht en inzichtgericht coachen
Supervisie
Afsluitende module
Studiematerialen (tekst): Verplicht
De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.
De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
In het eerste jaar maakt de deelnemer een ontwikkelportfolio.
Hierin wordt getoetst:
- hoe geleerde aspecten in de praktijk worden gebracht
- welke vaardigheden de deelnemer al heeft ontwikkeld, welke hij nog verder wil en kan ontwikkelen.
- de capaciteit van de deelnemer om over zijn eigen rol als coach na te denken
- de praktijk van het coachingsgesprek door de deelnemer
De deelnemer neemt in het ontwikkelportfolio volgende onderdelen op:
- een zelfevaluatie
- een overzicht van het coaching profiel en de activiteiten als coach
- een coaching praktijk assessment