Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Coaching: het inzetten in de eigen rol en organisatie30979/3395/2425/1/61
Studiegids

Coaching: het inzetten in de eigen rol en organisatie

30979/3395/2425/1/61
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Postgraduaat Coaching, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Hanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 68,00 uren

Korte omschrijving

In de eerste leergang ligt de focus enerzijds op de basisaspecten van coaching (contracteren, essentiële elementen van interne coaching, …) en anderzijds op de kennismaking met, en brede verkenning van verschillende theoretische benaderingswijzen (of strekkingen) van coaching.

In deze eerste leergang ligt de focus op het eigen ontwikkelingsproces in de exploratie van zichzelf als coach.

In dit eerste jaar van de opleiding bieden we een breed spectrum van benaderingen van coaching aan, en begeleiden we de deelnemers in het ontwikkelen van een eigen stijl, gebaseerd op theorie en praktijk.

Begincompetenties (tekst)

Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.

Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.

Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.

We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen

Leerinhoud

Basismodule 

Modules probleemgericht, oplossingsgericht, persoonsgericht en inzichtgericht coachen

Supervisie 

Afsluitende module

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.

De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Vormen van groepsleren15,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

In het eerste jaar maakt de deelnemer een ontwikkelportfolio. 

Hierin wordt getoetst:

- hoe geleerde aspecten in de praktijk worden gebracht

- welke vaardigheden de deelnemer al heeft ontwikkeld, welke hij nog verder wil en kan ontwikkelen.

- de capaciteit van de deelnemer om over zijn eigen rol als coach na te denken

- de praktijk van het coachingsgesprek door de deelnemer



De deelnemer neemt in het ontwikkelportfolio volgende onderdelen op:

- een zelfevaluatie 

- een overzicht van het coaching profiel en de activiteiten als coach

- een coaching praktijk assessment