Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Coaching: het opnemen van een nieuwe rol30980/3395/2425/1/95
Studiegids

Coaching: het opnemen van een nieuwe rol

30980/3395/2425/1/95
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Postgraduaat Coaching, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Hanne
Andere co-titularis(sen): De Rydt Ilse
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 68,00 uren

Korte omschrijving

In de tweede leergang gaat de aandacht naar het verder verdiepen van de eigen stijl, door het opbouwen van extra kennis, via op de praktijk gebaseerde vraagstellingen.

Er wordt ook verder aandacht gegeven aan het systemische en strategische aspect van interne coaching, en hoe de rol van de coach te versterken in de eigen organisatie, en eventueel daarbuiten.

Begincompetenties (tekst)

Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.

Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.

Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.

We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen

Leerinhoud

Module 1: basismodule jaar 1 (2 dagen)

Module 2: systemisch coachen (1 dag)

Module 3: groepsdynamiek (1 dag)

Module 4: organisatie (1 dag)

Module 5: coachen in de context (1dag)

Module 6: afsluitende module (halve dag)

Getuigenis uit de praktijk (2, 2 avonden)

Supervisie (4 dagen)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.

De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Vormen van groepsleren15,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De toesting van het tweede jaar bestaat uit opdrachten:

- observatieopdracht met een verslag

- het schaduwen van een collega samengevat in een paper

- een organisatie-interventie met een verslag



De deelnemer laat in de opdrachten en de verslagen zien dat hij de de vaardigheden en houding bezit om een nieuwe rol als coach op te nemen.