Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Postgraduaat Muziek - concertsolist: zang
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Anthonis Luc
Andere co-titularis(sen): Avantario Sabrina, Cambier Anne, Seeger Kai-Rouven, Vervoort Valerie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren
Onderwijsorganisatie (tekst)
Taalcoaching: Italiaans, Frans en Duits worden wekelijks onderwezen. Taalcoaching Engels wordt om de twee jaar aangeboden.
Elke taal zal 3 groepsniveaus aanbieden: Beginners, Intermediair en Gevorderden. Aan het begin van het jaar wordt de student toegewezen aan een niveaugroep. Het beginnerniveau zal de nadruk leggen op het Internationaal Fonetisch Alfabet (IPA) zoals dat voor de betreffende taal geldt.
In taalcoaching 3 moet de student de niveaus beginner en intermediair met vrucht afgelegd hebben om te kunnen slagen.
In taalcoaching 5 moet de student het gevordende niveau bereikt hebben om de studie te kunnen voltooien.
Begincompetenties (tekst)
De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De student kan teksten van vocale muziek zelfstandig instuderen en vertolken |
De student kan teksten vertalen en situeren (gedichten, liederen, opera, oratorium) |
De student ontwikkelt een algemeen bewustzijn m.b.t. de taal (taal als inspiratiebron, verstaanbaarheid) |
De student verwerft kennis van fonetica, klinkerdriehoek, elementaire basisregels van uitspraak in de diverse talen, spieroefeningen mondstanden en tong |
De student is in staat om een tekst in het Italiaans, Frans en Duits te vertalen naar het Internationaal Fonetisch Alfabet (IPA)
|
Leerinhoud
Lees het vademecum.
Inleiding tot de taalcoaching
Fonetisch schrift
(spier)Oefeningen
Uitspraakregels toepassen
Ontwikkelen van een kritisch oor
Gedichten, teksten van vocale muziek
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Talen: Italiaans, Duits en Frans
Specifiek repertoire of repertoire van de student.
Gedichten
Koorwerken
Teksten uit vocale muziek
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Door docent- en student zelf opgesteld cursusmateriaal
CD’s en DVD’s met gebruikte liederen
Literatuur
Websites
Huiswerk-CD
Repertoire vocale muziek, iedereen naar zijn/haar eigen stemsoort
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets artistiek in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets artistiek in de examenreeks | 100,00 | |