Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie als De gespecialiseerde verpleegkundige op spoedgevallenzorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verwimp Tom
Andere co-titularis(sen): Van Assche Tom, Wildiers Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Begincompetenties (tekst)
De student is in het bezit van een Bachelordiploma Verpleegkunde.
OLR-Leerdoelen (lijst)
1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving.
1.1 Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager. |
1.2 Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties. |
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie. |
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving. |
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager. |
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager. |
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen. |
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties. |
2.10 Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en de omgeving. |
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
4.1 Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen. |
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren.
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team. |
7. Communiceren: De verpleegkundige is in staat te communiceren binnen een intra- en interprofessioneel team teneinde het samenwerken te optimaliseren.
7.1 Communiceert op een sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team. |
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen.
8.3 Coördineert en organiseert een interprofessioneel overleg. |
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten. |
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen. |
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding. |
12.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim. |
Leerinhoud
Traumazorg
Fast Echo
Brandwonden
PLS, PTLS, NLS
Kindermishandeling
Brancardage, immobilisatie, botboor
Gynaecologische urgentie, spoedbevalling
Casus rampenplan/MIP
Intake psychiatrische patiënt
Tiltechnieken
Burnout, stressmanagement, timemanagement
Klinisch redeneren
Radiocommunicatie
De student kan prioriteiten in de traumastrategie voor de verschillende vormen van polytraumata toelichten.
De student situeert het traumamanagement en herkent de verschillende stappen hierin.
De student herkent het belang van neurologische, abdominale, thoracale en orthopedische urgenties.
De student heeft inzicht in het genezings- en behandelingsproces van de brandwonden.
De student anticipeert op stresstoestanden die voortvloeien uit het werk op een kritieke dienst en de confrontatie met critical incidents.
De student kan de spalken, brancardage en evacuatietechnieken toepassen.
De student kan in urgente situaties (spoedbevalling, rampenplan, trauma….) gepast handelen.
De student situeert de dringende hulp binnen de gezondheidszorg, herkent het doel van PLS, PTLS en NLS en past de theorie in de praktijk toe
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Digitaal leerplatform + presentaties van de verschillende gastdocenten
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 85,00 | Schriftelijk examen met MC en open vragen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 15,00 | Opdracht les Klinisch Redeneren |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | Schriftelijk examen met MC en open vragen. |
Toetsing (tekst)
In eerste zittijd schriftelijk examen met examentijd van 1,5u. Giscorrectie kan toegepast worden op bepaalde onderdelen.
Verder is er ook een opdracht verbonden aan de les klinisch redeneren.
In tweede zittijd schriftelijk examen met examentijd van 1,5u. Giscorrectie kan toegepast worden op bepaalde onderdelen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Aanwezigheid tijdens de lessen klinisch onderwijs zijn verplicht. Afwezigheid tijdens deze les dient gewettigd te worden met een geldig attest. De afwezigheid dienst gemeld te worden aan de coördinator van het postgraduaat, alsook via iBamaflex. Bij een geldige afwezigheid dient een vervangopdracht gemaakt te worden (zie digitap).