Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De gespecialiseerde verpleegkundige bij respiratoir falen37251/3401/2425/1/61
Studiegids

De gespecialiseerde verpleegkundige bij respiratoir falen

37251/3401/2425/1/61
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg als De gespecialiseerde verpleegkundige bij respiratoir falen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verwimp Tom
Andere co-titularis(sen): Vandewalle Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Begincompetenties (tekst)

De student heeft een Bachelordiploma Verpleegkunde.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving.
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.9 Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd.
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
4.2 Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen.
8.1 Regisseert verschillende zorgsituaties.
9. Belangen behartigen: De verpleegkundige is in staat de belangen van het cliëntsysteem binnen het intra- en interprofessioneel team te behartigen.
9.2 Verdedigt de rechten van de zorgvrager.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.

Leerinhoud

Hyperbare zuurstoftherapie
Capnografie
Zuurbase evenwicht in functie van de ademhaling
Hypoxemie
Airway management: herstel en bewaking van een vrije luchtweg
Diagnostische hulpmiddelen: radiologische interpretatie
Korte herhaling van de anatomie van het ademhalingsstelsel
Fysiologie van het ademhalingsstelsel
Fysiopathologie van acute longaandoeningen: Ventilatie/perfusie verhouding
Zuurstoftherapie
Monitoring van de patiënt met een acute longaandoening: zuurstofsaturatiemeting,
Zuurstoftransport
Casuïstiek: COPD, Covid, CO-intoxicatie, verdrinking/Onderkoeling, longoedeem, pneumothorax, astma
ARDS
Verschillende beademingsmodaliteiten
Zorg voor en infectiepreventie bij de geïntubeerde patiënt
Ontwennen van het beademingstoestel
Communicatie met de geïntubeerde patiënt

De student hanteert een actieve kennis over de anatomie en fysiologie van het ademhalingsstelsel. De student heeft inzicht in de pathofysiologische processen van acute longaandoeningen.
De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute longaandoeningen.
De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten.
De student erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek.
De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters.
De student treedt accuraat op in urgentiesituaties en is in staat om hulp te bieden om een of meerdere vitale functies van een patiënt te ondersteunen of over te nemen, dit op het vlak van ademhaling en circulatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitaal leerplatform:

- PowerPointpresentaties van de verschillende gastdocenten

- Digitale cursus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges31,00 uren
Werktijd buiten de contacturen94,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen, met MC en open vragen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen, met MC en open vragen.

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen met examentijd van 1,5u. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Giscorrectie kan toegepast worden op bepaalde onderdelen.