Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De gespecialiseerde verpleegkundige bij cardiovasculair falen37252/3401/2425/1/95
Studiegids

De gespecialiseerde verpleegkundige bij cardiovasculair falen

37252/3401/2425/1/95
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg als De gespecialiseerde verpleegkundige bij cardiovasculair falen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verwimp Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Begincompetenties (tekst)

De student heeft een Bachelordiploma Verpleegkunde.

De student heeft kennis van de anatomie van het circulatiestelsel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving.
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.10 Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en de omgeving.
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.1 Optimaliseert de zorgsituatie op basis van feedback.
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
4.2 Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen.
8.1 Regisseert verschillende zorgsituaties.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen.
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding.

Leerinhoud

Herhaling van de anatomie van het cardiovasculair stelsel.

Fysiologie van het cardiovasculair stelsel.

Fysiopathologie van het cardiovasculair stelsel:
• Acuut hartfalen
• Ritmestoornissen
• Coronaire insufficiëntie
• Circulatoir falen,
• Kleplijden,
• Acute arteriële insufficiëntie,
• Shock

Diagnostische hulpmiddelen:
• hemodynamische monitoring
• coronarografie
• echocardiografie,
• interventieradiologie

Interpretatie van EKG
Levensbedreigende ritmestoornissen
Pacemakertherapie.
Defibrillatie en pacing
Cardiale revalidatie.
Advanced Life Support
Casuïstiek.

De student hanteert een actieve kennis over de fysiologie van het circulatiestelsel.
De student heeft inzicht in de fysiopathologische processen van acute circulatiestoornissen
De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute circulatiestoornissen.
De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten
De student erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek
De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters
De student is in de mogelijkheid om in kritieke situaties zelfstandig op te treden en eventueel een behandeling te beginnen.
De student situeert de dringende hulp binnen de gezondheidszorg, herkent het doel van ALS en past de theorie in de praktijk toe.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitaal leerplatform:
- PowerPointpresentaties van de verschillende gastdocenten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges31,00 uren
Werktijd buiten de contacturen94,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks90,00Schriftelijk examen met MC, open vragen, ECG en ritmestroken.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00Vaardigheidstoets ALS
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen met MC, open vragen, ECG en ritmestroken.

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen met examentijd van 1,5u. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Giscorrectie kan toegepast worden op bepaalde onderdelen.

Permanente evaluatie tijdens activerende colleges m.b.t. Advanced Life Support. Afwezigheid tijdens deze les dient gewettigd te worden met een geldig attest. De afwezigheid dienst gemeld te worden aan de coördinator van het postgraduaat, alsook via iBamaflex. Bij een geldige afwezigheid dient een vervangopdracht gemaakt te worden (zie digitap).