Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Postgraduaat Muziek - Suzuki lerarenopleiding (Viool) ESA 1-2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rens Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren
Begincompetenties (tekst)
Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Kan via oefeningen en feedback de fysiologisch gezonde speelwijze van het instrument bevorderen.
|
Is alert voor diversiteit van de leergroep.
|
Past de leeromgeving aan aan de belangstelling en capaciteiten van de leerling(en).
|
Kan leerlingen een gepaste studiemethodiek aanbrengen en het leert hen deze oefenen
|
Kan, zonder eigenheid te verliezen, functioneren in teamverband. |
Kan een voor de leerlingen gelijktijdige of opeenvolgende activiteit gestructureerd laten verlopen. De student kan een timing opstellen, respecteren en indien nodig aanpassen.
|
Kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden bij het voorbereiden en uitvoeren van een leeractiviteit, zowel uit de lessen vakdidactiek als uit de eigen artistieke praktijk.
|
Kan verbanden leggen tussen de verschillende vakken en kan via vakoverschrijdende projecten ontwikkelingsprocessen opzetten. |
Stelt een individueel jaarplan op voor de leerling in relatie tot het algemene gevolgde leerplan, met oog voor diens interesses en capaciteiten.
|
Kan via observatie inschatten welke keuzes er in een les gemaakt moeten worden. |
Kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
|
Toont een open en communicatieve houding en is empathisch.
|
Draagt zorg voor het algemeen welbevinden van leerlingen en spoort hen aan tot eigen initiatief en mondigheid.
|
Zet artistieke passie, vaardigheden en persoonlijkheid in om de leerlingen te inspireren en begeleiden in diens zoektocht naar de eigen artistieke passie en identiteit. |
Kan op de juiste wijze lichaamshouding bij de artistieke beoefening en de functie ervan benoemen en aanwenden.
|
Leerinhoud
Methodes Leerplannen (DKO, ... )
Jaarplan opbouwen
Lesvoorbereidingen maken
Doelstellingen bepalen en formuleren
Observeren en evalueren van leerlingen
Zelfevaluatie
Bepalen van de beginsituatie
Lesinhouden structureren
Werkvormen (demonstreren, leergesprekken, improvisatie, spel, ...)
Muziekkeuze, ritme ontwikkeling, begeleiding
Repertoire/repertoireopbouw
Improvisatie
Stijlen
Leermiddelen
Proeflessen maken/uitvoeren
Inspeel- gehoor- ritmische-, creatieve … oefeningen maken
Etudes, toonladders, drieklanken, technische oefeningen rangschikken en aanpassen
Vormgevoel opbouwen
Organisatievormen, o.a. groepsgericht lesgeven
Omgaan met leerlingen van verschillende leeftijden en in verschillende contexten
Oog krijgen voor de houding van leerlingen tijdens het spelen en voorkomen van lichamelijke letsels
Studiematerialen (tekst): Verplicht
DVD, video, CD, minidisk, computer, internet, bord, handboeken, eigen syllabus, leerplannen DKO, partituren, studieboeken, instrument
Sportkledij voor de lessen van Magda Thielemans
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Tom de Vree; “ de didaktiek van de instrumentale en vocale muziekles”
Cds en DVDs van opnames en liveconcerten
De studenten kunnen regelmatig de catalogus van Advance Music (www.advancemusic.com) raadplegen voor nieuwe uitgaven e.d. van studiemateriaal
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie + examen: mondeling examen (specifiek instrument) + schriftelijk examen (overkoepelende vakdidactiek) + taak (lichamelijk bewustzijn voor docenten) .
Verdeling van de punten over de 3 onderdelen:
Vakdidactiek specifiek instrument: 70%
Overkoepelende vakdidactiek: 20%
Lichamelijk bewustzijn voor docenten: 10%
Binnen elk onderdeel staat 40% van de punten op permanente evaluatie en 60% op het afsluitend examen en/of de taak (1ste examenperiode).
Aanwezigheidsregels SLO dans, drama en muziek
De ongewettigde afwezigheden van een student bij onderwijsactiviteiten worden als volgt verrekend in de quotering voor Procestoets Permanent:
Afwezig Aanwezig Maximum te behalen
0% 100% 20/20
10% 90% 18/20
20% 80% 16/20
30% 70% 14/20
40% 60% 12/20
50% 50% 10/20
De aanwezigheden worden door de docent genoteerd in de lessen. De puntenberekening gebeurt op basis van de effectieve aanwezigheden en gewettigde afwezigheden t.o.v. het aantal effectief gegeven lessen per academiejaar. Als gewettigde afwezigheid wordt beschouwd:
– een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
– een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het departementshoofd of zijn afgevaardigde.
De student moet slagen voor elke deelproef van het opleidingsonderdeel om voor het volledige opleidingsonderdeel te kunnen slagen. Indien men voor een deelproef niet slaagt, wordt het laagste cijfer van de deelproef het cijfer van het hele opleidingsonderdeel en wordt de student voor het hele opleidingsonderdeel doorverwezen naar de volgende examenperiode.