Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Leerprocessen bij ouderen38615/3304/2425/1/71
Studiegids

Leerprocessen bij ouderen

38615/3304/2425/1/71
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket DAG/AVOND uitdovend 3TP
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Empsten Kathleen
Andere co-titularis(sen): Vergauwen Kuni, Vermeiren Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent werkt mee aan en ondersteunt de ouderen zelf in het bijdragen aan een meer positieve en realistische beeldvorming van ouderen alsook het ondernemen van acties die bijdragen aan een inclusieve samenleving. Hierbij worden kansen tot participatie door de oudere volwassenen gemaximaliseerd.
Je speelt in op de sociale, cognitieve en biologische aspecten die technologische vaardigheden (of nieuwe dingen aanleren) bij ouderen hinderen of faciliteren om te komen tot optimaal functioneren
Je beschrijft de biologische aspecten die technologische vaardigheden (of nieuwe dingen aanleren) bij ouderen hinderen of faciliteren.
Je beschrijft de cognitieve aspecten die technologische vaardigheden (of nieuwe dingen aanleren) bij ouderen hinderen of faciliteren.
Je beschrijft de sociale (individueel + maatschappelijk) aspecten die technologische vaardigheden (of nieuwe dingen aanleren) bij ouderen hinderen of faciliteren.

Leerinhoud

Biologische aspecten die leerprocessen beïnvloeden bij ouderen
Cognitieve en psychologische aspecten die leerprocessen beïnvloeden bij ouderen
Sociaal-maatschappelijke aspecten die leerprocessen beïnvloeden bij ouderen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus/ppt

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen73,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Kennis- en inzichtstoets