Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Technologie voor ouderen38619/3304/2425/1/13
Studiegids

Technologie voor ouderen

38619/3304/2425/1/13
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket DAG/AVOND uitdovend 3TP
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Sofie
Andere co-titularis(sen): Empsten Kathleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent werkt samen met de ouderen en diens netwerk door in co-creatie tot geschikte hulp- en dienstverlening te komen. Daarnaast draagt de GC, door het betrekken van verschillende actoren, bij tot een interprofessionele samenwerking vanuit zijn holistisch gerontologisch perspectief.
Je werkt interdisciplinair samen om een advies te formuleren over een gerontechnologisch medium.
De gerontologisch consulent kan pro-actief inspelen op actuele ontwikkelingen en trends in de samenleving, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen inzake sociaal ondernemerschap en technologische ontwikkelingen. Hij kan deze ontwikkelingen en trends toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid en zeprojectmatig modifiëren in functie van de noden van de oudere volwassenen.  
Je bent je bewust van ethische kwesties die zich kunnen voordoen binnen het domein van de gerontechnologie.
Je beoordeelt verschillende vormen van technologie voor ouderen, gebaseerd op internationale uitwisseling en (wetenschappelijke) innovaties.
Je geeft aan op welke wijze een mogelijk verschil in referentiekader tussen een hulp/dienstverlener en een oudere tegemoet kan gekomen worden.
Je beschrijft de voordelen en meerwaarde van technologie voor ouderen.
De gerontologisch consulent kan detecteren van, en inspelen op knelpunten die een leeftijdsvriendelijke samenleving belemmeren en kan de bekomen informatie integraal communiceren naar het beleid toe.
Je formuleert aanbevelingen die de belemmeringen die een oudere/organisatie kan ondervinden bij het implementeren of in gebruik stellen van (nieuwe) technologische hulpmiddelen, kan opheffen
De gerontologisch consulent kan een geïnformeerde beleidsvoering hanteren binnen een interprofessioneel kader en in een gerontologische context, teneinde de kwaliteit van leven, wonen en zorg voor ouderen continu te verbeteren. 
Je beschikt over de vaardigheden om ouderen te begeleiden in het exploreren van technologie, rekening houdend met diens tempo, interessegebied en communicatievaardigheden en -noden.
Je gaat daadwerkelijk in co-creatie met ouderen om te bekijken hoe technologie kan ingezet worden in het dagelijks leven van ouderen of in hulp- en dienstverleningsprocessen. Je bespreekt hierbij ook de motivatoren en barrières die ouderen ondervinden in de toegankelijkheid van technologie

Leerinhoud

Beschouwing van gerontechnologie
Soft skills om ouderen te begeleiden in gerontechnologie.
Doel van technologie bij ouderen
Ondersteuningsnood binnen domeinen bio-psycho-sociaal van oudere volwassenen koppelen aan technologie
Multidisciplinair overleg over de ondersteuningnood en mogelijke oplossingen
Toepassing technologie bij heterogene groep ouderen"
Referentiekader tav technologie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus en ppt

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Individuele begeleiding14,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen142,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00

Toetsing (tekst)

Reflectieopdracht

Projectopdracht