Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat verzekeringen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frans Emilie
Andere co-titularis(sen): Cabus Shana, De Wachter Jessie, Geudens Veerle An, Tettelin Tess, Timmermans Ivan, Veraart Reini
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren
Korte omschrijving
Het doel van Werkplekleren 2 is om jouw praktische vaardigheden en ervaringen te laten ontwikkelen bij een verzekeringsmaatschappij.
Het biedt jou de gelegenheid om te ontdekken of dit werkveld overeenkomt met jouw interesses en ambities, en stelt je in staat om relevante professionele contacten op te bouwen die van pas kunnen komen bij het zoeken naar een baan na het behalen van jouw diploma.
Tijdens Werkplekleren 2 krijg je de kans om de opgedane theoretische kennis uit eerdere vakken toe te passen in de praktijk bij een verzekeraar.
Je doet ervaring op binnen de verschillende aspecten van de werking van een verzekeraar, zoals polisbeheer, schadeafhandeling, klantenservice en administratieve taken.
Begincompetenties (tekst)
Om je slaagkans te bewaken is het afgeraden het opleidingsonderdeel ‘Werkplekleren 2’ op te nemen als je niet geslaagd was voor: werkplekleren 1, inleiding tot de verzekeringswereld en communicatietraining 1.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde onthaalt klanten zowel op kantoor als digitaal, vraagt daarbij de nodige informatie op en levert die aan of schakelt een collega in.
Je vraagt de gegevens op bij de klant en bewaart de data zorgvuldig in de gegevensbanken. |
Je zet actuele informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in om je de dagdagelijkse beroepspraktijk vlot uit te oefenen. |
Je past de principes van gegevensbeveiliging en privacybescherming toe tijdens het klantencontact. |
De gegradueerde opent en beheert (pre- en post)productiedossiers onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon.
Je zoekt een tarief op aan de hand van de door de klant verstrekte gegevens. |
Je raadpleegt een productiedossier en kan onder begeleiding het dossier beheren. |
De gegradueerde onderneemt actie bij het opvolgen van de (uit)betalingen van premies of schade op vraag van de verzekeringstussenpersoon.
Je ondersteunt je collega in de administratieve afhandeling van een schadeclaim of (uit)betaling. |
Je berekent een correcte uitbetaling van schade. |
De gegradueerde werkt constructief samen en communiceert hierbij efficiënt en inlevend met aandacht voor de diversiteit binnen het werkveld.
Je bouwt aan een persoonlijk netwerk in de verzekeringssector. |
Je werkt aan een professioneel CV waarin relevante ervaring wordt aangevuld. |
Je gebruikt de mondelinge en schriftelijke Nederlandse taal op gebied van spelling, grammatica en stijl. |
Je interageert effectief en professioneel in teamverband. |
De gegradueerde werkt probleemoplossend en maakt hierbij correct gebruik van kantoor- en specifieke software.
Je voert je taken effectief en efficiënt uit met behulp van de kantoorsoftware. |
Je identificeert oplossingen voor problemen die voorkomen tijdens de uitvoering van de taak. |
De gegradueerde verzamelt, registreert en verwerkt de nodige informatie met aandacht voor de deontologische code, regel- en wetgeving onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon.
Je handelt deontologisch en volgens de interne gedragscodes bij het onthaal van klanten en het algemene dossierbeheer. |
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk, neemt hiervoor verantwoordelijkheid en onderneemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van de werking van de organisatie.
Je reflecteert kritisch over je persoonlijke ontwikkeling aan de hand van een POP en SWOT-analyse waarin je je eerste ervaring in de verzerkeringssector toevoegt. |
Je reflecteert over de resultaten van jouw waardenscanning en zet deze in bij de zoektocht naar een geschikte werkplek bij een verzekeringstussenpersoon. |
Je bereidt offertes voor, verstuurt deze en volgt op. |
Leerinhoud
Werkplekleren 2 is een programma waarbij je gedurende 3 dagen per week, gedurende 8 weken, praktijkervaring opdoet bij een verzekeringsmaatschappij, verzekeringsmakelaar of verzekeringstussenpersoon.
Tijdens dit programma leer je de verschillende aspecten van het werken in de verzekeringssector kennen en pas je de theoretische kennis toe in een echte werkomgeving.
Je krijgt hierdoor inzicht in de verschillende functies en afdelingen binnen de verzekeringssector.
Studiematerialen (lijst)
Begeleidende boeken (niet verplicht) - zie studiewijzer.Verplicht Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage225,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 40,00 | Zie studiewijzer op Digitap. De student levert een portfolio op overeenkomstig de richtlijnen in de studiewijzer. De beoordeling van dit portfolio gebeurt door de werkplekbegeleider. Het portfolio is herkansbaar in de 2de examenkans als de student geslaagd is voor de praktijkbeoordeling. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 40,00 | Zie studiewijzer op Digitap. De student levert een portfolio op overeenkomstig de richtlijnen in de studiewijzer. Het assessment van dit portfolio gebeurt door de werkplekbegeleider. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 60,00 | Zie studiewijzer op Digitap. De student loopt 3 dagen per week gedurende 8 weken werkplekleren of presteert minimum 190 uren. De beoordeling gebeurt door de werkplekbegeleider na input van de werkplekmentor op basis van het evaluatieformulier. De praktijkbeoordeling is niet herkansbaar in 2de zittijd. |