Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Methodische activiteitenbegeleiding
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Methodische activiteitenbegeleiding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Voorspoels Hannelore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
Het olod 'Methodisch activiteitenbegeleiding' behandelt het aanbieden, uitwerken en (methodisch) begeleiden van een dagbesteding of andere activiteit aan een cliënt of groep cliënten uit een welomlijnde praktijksituatie.
Het olod 'Methodisch activiteitenbegeleiding' bereidt voor op de methodische begeleiding van een dagbesteding of andere activiteit aan in de praktijk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
Je begeleidt de uitgewerkte activiteit in een gesimuleerde context.
|
Je evalueert een activiteit in een gesimuleerde context.
|
Je formuleert concrete doelstellingen bij een activiteit in een gesimuleerde context.
|
Je stemt een muzische werkvorm af op de ondersteuningsnoden van de cliënt bij het uitvoeren van een activiteit in een gesimuleerde context.
|
Je werkt een grondige analyse van de beginsituatie uit in functie van een activiteit in een gesimuleerde context.
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je reflecteert over je eigen aandeel in het plannen, organiseren en begeleiden van een activiteit in een gesimuleerde context.
|
Leerinhoud
methodisch handelen
doelgericht handelen
creatief vormgeven van een activiteit
opzetten van activiteit:
beginsituatie analyseren
doelstellingen formuleren
planning uitwerken
uitvoeren
evalueren
bijsturen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabus
Syllabus Methodische activiteitenbegeleiding
Powerpointpresentaties
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 15,00 | Opdracht 4: Reflectieopdracht |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | Opdracht 1: Individuele opdracht |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 45,00 | Opdracht 2: Klasopdracht |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | Opdracht 3: Evaluatieopdracht |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 15,00 | Opdracht 4: Reflectieopdracht |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Opdracht 1: Individuele opdracht |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 45,00 | Opdracht 2: Klasopdracht |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | Opdracht 3: Evaluatieopdracht |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat voor het OLOD 'Methodische activiteitenbegeleiding' is opgebouwd uit meerdere deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.