Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Simons Mark, Van Thiel Daniel, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften, gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
| Je herkent de individuele wensen en behoeften van de gast/klant. |
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
| Je bepaalt de concurrentiepositie van je werkplek op basis van een concurrentieanalyse. |
| Je beschrijft je werkplek op basis van het gastvrijheidsmodel. |
| Je voert een SWOT-analyse van de vier componenten uit op je werkplek. |
Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
| Je handelt volgens de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving binnen de eigen afdeling. |
Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
| Je reflecteert over je vooropgestelde persoonlijke ontwikkelingsdoelen (inzicht, vaardigheid en kennis) voor het werkplekleren. |
| Je neemt verantwoordelijkheid op voor de kwalitatieve uitvoering van beroepstechnische taken van de eigen afdeling. |
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
| Je communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context. |
| Je werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. |
Je geeft leiding aan de medewerkers van de eigen afdeling.
| Je ondersteunt de dienst personeelszaken m.b.t. de vorming en coaching van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling. |
Studiematerialen (lijst)
Overeenkomst werkpleklerenVerplicht
Powerpoints op digitapVerplicht
Reglement werkpleklerenVerplicht
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht
Studiewijzer beschikbaar op DigitapVerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
*Studiewijzer ter beschikking via digitap
*PPT van de infosessies via digitap
*Stappenplan met opdrachten en uploadzones per opdracht via digitap
*Beoordelingscriteria (rubrics in excel) via digitap
Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage190,00 uren- Opmerking: Werkplekleren op de werkvloer. Vrije keuze werkplek in overleg met AP-begeleider
Werktijd buiten de contacturen35,00 uren- Opmerking: Voorbereidende opdrachten (CV, Keuze werkplek, solliciteren, leerdoelen bepalen, overeenkomst werkplekleren, bedrijfsanalyse, reflectieverslag, kwaliteitsmeting, ...)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | 50% "praktijk", beoordeeld door de mentor in overleg met de AP-begeleider,
|
| Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | 25% opdracht buiten de werkuren "reflectie" (= reflectie-opdracht éénmalig op het einde van het werkplekleren)
|
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | 25% opdracht buiten de werkuren "bedrijfsanalyse", (= vaardigheidstoets éénmalig op het einde van het werkplekleren")
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | beoordeling 1ste examenkans wordt overgenomen, geen mogelijkheid tot inhalen |
| Tweede examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | reflectie-opdracht uit de eerste examenkans kan herwerkt en opnieuw ingediend worden |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | opdracht "bedrijfsanalyse" uit de 1ste examenkans kan herwerkt en opnieuw ingediend worden. |
Toetsing (tekst)
1))De toetsing bestaat uit 3 onderdelen: zowel het deel "praktijk", de "bedrijfsanalyse" als de "reflectie" moeten ingediend worden om te kunnen slagen voor dit OLOD.
De student kan niet slagen voor dit OLOD indien:
*het deel "praktijk" niet tijdig (voor 1 juni) werd ingediend of wanneer de eindevaluatie met "onvoldoende" werd beoordeeld.
*de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" niet tijdig (voor 1 juni) werden ingediend. De student wordt doorverwezen naar de 2de examenkans en kan de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" herwerken en opnieuw indienen.
opm. In de studiewijzer staat vermeld in welke omstandigheden er 'malus'punten worden verrekend.
2))“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
Voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."