Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften, gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
Je herkent de individuele wensen en behoeften van de gast/klant. |
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je bepaalt de concurrentiepositie van je werkplek op basis van een concurrentieanalyse. |
Je beschrijft je werkplek op basis van het gastvrijheidsmodel. |
Je voert een SWOT-analyse van de vier componenten uit op je werkplek. |
Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
Je handelt volgens de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving binnen de eigen afdeling. |
Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
Je reflecteert over je vooropgestelde persoonlijke ontwikkelingsdoelen (inzicht, vaardigheid en kennis) voor het werkplekleren. |
Je neemt verantwoordelijkheid op voor de kwalitatieve uitvoering van beroepstechnische taken van de eigen afdeling. |
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context. |
Je werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. |
Je geeft leiding aan de medewerkers van de eigen afdeling.
Je ondersteunt de dienst personeelszaken m.b.t. de vorming en coaching van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling. |
Studiematerialen (lijst)
Overeenkomst werkpleklerenVerplicht Powerpoints op digitapVerplicht Reglement werkpleklerenVerplicht Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht Studiewijzer beschikbaar op DigitapVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
*Studiewijzer ter beschikking via digitap
*PPT van de infosessies via digitap
*Stappenplan met opdrachten en uploadzones per opdracht via digitap
*Beoordelingscriteria (rubrics in excel) via digitap
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage190,00 uren - Opmerking: Werkplekleren op de werkvloer. Vrije keuze werkplek in overleg met AP-begeleider
Werktijd buiten de contacturen35,00 uren - Opmerking: Voorbereidende opdrachten (CV, Keuze werkplek, solliciteren, leerdoelen bepalen, overeenkomst werkplekleren, bedrijfsanalyse, reflectieverslag, kwaliteitsmeting, ...)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | 50% "praktijk", beoordeeld door de mentor in overleg met de AP-begeleider,
|
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | 25% opdracht buiten de werkuren "reflectie" (= reflectie-opdracht éénmalig op het einde van het werkplekleren)
|
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | 25% opdracht buiten de werkuren "bedrijfsanalyse", (= vaardigheidstoets éénmalig op het einde van het werkplekleren")
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | beoordeling 1ste examenkans wordt overgenomen, geen mogelijkheid tot inhalen |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | reflectie-opdracht uit de eerste examenkans kan herwerkt en opnieuw ingediend worden |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | opdracht "bedrijfsanalyse" uit de 1ste examenkans kan herwerkt en opnieuw ingediend worden. |
Toetsing (tekst)
1))De toetsing bestaat uit 3 onderdelen: zowel het deel "praktijk", de "bedrijfsanalyse" als de "reflectie" moeten ingediend worden om te kunnen slagen voor dit OLOD.
De student kan niet slagen voor dit OLOD indien:
*het deel "praktijk" niet tijdig (voor 1 juni) werd ingediend of wanneer de eindevaluatie met "onvoldoende" werd beoordeeld.
*de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" niet tijdig (voor 1 juni) werden ingediend. De student wordt doorverwezen naar de 2de examenkans en kan de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" herwerken en opnieuw indienen.
opm. In de studiewijzer staat vermeld in welke omstandigheden er 'malus'punten worden verrekend.
2))“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
Voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."