Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden 1
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Communicatieve vaardigheden 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Aerts Vicky, Anthonissens Nans, Ceulemans Stephanie, De Rijdt Chris, De Wachter Bessie, Luyckx Laura, Nauwelaers Yen, Rogge Eveline, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
Het Olod 'Communicatieve vaardigheden 1' behandelt het professioneel communiceren door het aanleren van communicatieve basisvaardigheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van communicatietheorieën en gesprekstechnieken.
Het Olod 'Communicatieve vaardigheden 1' bereidt voor op het communiceren als hulpverlener met collega's, cliënten en andere betrokken in een professionele context.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je analyseert een interactie aan de hand van een communicatieschema in een praktijkvoorbeeld.
|
Je benoemt de gebruikte gespreksvaardigheden in een praktijkvoorbeeld.
|
Je benoemt factoren die een invloed hebben bij het ontvangen van feedback.
|
Je bespreekt het effect van gespreksvaardigheden in een praktijkvoorbeeld.
|
Je geeft feedback volgens de richtlijnen in een gesimuleerde context.
|
Je neemt in een gesimuleerde context de basishouding (luisteren, empathie, respect en acceptatie) aan.
|
Je past gespreksvaardigheden doelgericht toe in een gesimuleerde context.
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je analyseert je eigen communicatiestijl en het effect ervan op anderen in een gesimuleerde context.
|
Je omschrijft je non-verbaal gedrag en het effect daarvan op anderen.
|
Je reflecteert over de manier waarop je feedback geeft.
|
Je reflecteert over de manier waarop je feedback ontvangt.
|
Leerinhoud
- Procesmodel
- Basishouding hulpverlener
- Luisterhouding
- Gespreksvaardigheden
- Feedback geven
- Feedback ontvangen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld via de Digitap cursus.
- De syllabus is zowel beschikbaar via Universitas als digitaal via de Digitap cursus.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 15,00 | Kennis en inzicht: (observeren en bespreken) (communicatiemodel, geobserveerde gespreksvaardigheden + de effecten daarvan) De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | Mondelinge reflectieopdracht |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 75,00 | Hulpverleningsgesprek (65) Feedback geven + ontvangen (10) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 15,00 | Kennis en inzicht: (observeren en bespreken) (communicatiemodel, geobserveerde gespreksvaardigheden + de effecten daarvan) De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | Mondelinge reflectieopdracht |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 75,00 | Hulpverleningsgesprek (65) Feedback geven + ontvangen (10) |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 15,00 | Kennis en inzicht: (observeren en bespreken) (communicatiemodel, geobserveerde gespreksvaardigheden + de effecten daarvan) De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | Mondelinge reflectieopdracht |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 75,00 | Hulpverleningsgesprek (65) Feedback geven + ontvangen (10) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 15,00 | Kennis en inzicht: (observeren en bespreken) (communicatiemodel, geobserveerde gespreksvaardigheden + de effecten daarvan) De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | Mondelinge reflectieopdracht |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 75,00 | Hulpverleningsgesprek (65) Feedback geven + ontvangen (10) |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat voor het OLOD 'Communicatieve vaardigheden 1' is opgebouwd uit meerdere deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel, maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Het simulatiegesprek kan opgenomen worden. Deze opname wordt enkel gebruikt in functie van de evaluatie.