Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Ontwikkelingspsychologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Ontwikkelingspsychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Ceuster Hanne, Lippens Luc, Verschueren Fientje
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
In Ontwikkelingspsychologie behandelt men de ontwikkeling doorheen de levensloop en psychologie van de mens.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
Je formuleert ondersteuningstips voor de verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling).
|
Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders en actuele inzichten. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je beschrijft de evolutie van verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.)
|
Je herkent de theorie van Erikson in een praktijkvoorbeeld.
|
Je herkent de theorie van Kohlberg in een praktijkvoorbeeld.
|
Je herkent de theorie van Piaget in een praktijkvoorbeeld,
|
Je legt aan de hand van een praktijkvoorbeeld begrippen van de verschillende leeftijdsfases (baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind, jongere, volwassene, oudere) uit.
|
Je verklaart een praktijkvoorbeeld vanuit de verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.)
|
Leerinhoud
In Ontwikkelingspsychologie leert men over de verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling), de verschillende leeftijdsfases (baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind, jongere, volwassene, oudere) vanuit verschillende ontwikkelingstheorieën (Erikson, Piaget, Kohlberg).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Powerpoint en oefeningen (casussen) uit de lessen.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor deze 100% kennis- en inzichtstoets in eerste én in tweede zit bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.