Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Algemene psychologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Algemene psychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Engels Anouk, Kustermans Stijn, Vandenbussche Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
Het olod 'Algemene Psychologie' behandelt het verwerven van inzicht in psychologische factoren die invloed uitoefenen op het menselijk gedrag en de mentale processen.
Het olod 'Algemene Psychologie' bereidt voor op het aangepast omgaan met mensen die omwille van psychologische factoren bepaald gedrag vertonen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders en actuele inzichten. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je benoemt de invloed van het zelfbeeld op het menselijk gedrag in een praktijkvoorbeeld.
|
Je benoemt de meerwaarde van psychologische denkkaders voor je eigen handelen als orthopedagogisch begeleider.
|
Je formuleert ondersteuningstips ter verbetering van het motivationeel, emotioneel en cognitief functioneren van de cliënt.
|
Je herkent aspecten van het motivationeel, emotioneel en cognitief functioneren in een praktijkvoorbeeld.
|
Je past de basisbegrippen van psychologische denkkaders toe op een praktijkvoorbeeld.
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je beschrijft de invloed van psychologische factoren op het eigen professioneel functioneren.
|
Leerinhoud
- zelfbeeld
- geheugen
- intelligentie
- leerprocessen
- emotie
- motivatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus
- Powerpoints
Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat voor het OLOD 'Algemene psychologie' is opgebouwd uit twee deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.