Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Werken met groepen38147/3331/2425/1/72
Studiegids

Werken met groepen

38147/3331/2425/1/72
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken met groepen
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken met groepen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Rijdt Chris, Geerts Simon, Goethals Sanny, Laureyns Lynn, Nauwelaers Yen, Rogge Eveline, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Korte omschrijving

Het olod 'Werken met groepen' behandelt (groeps)dynamische processen in het werken met groepen. 
Het olod 'Werken met groepen' bereidt voor op het aanpassen van je professioneel handelen op basis van verworven inzichten in (groeps)dynamische processen in het werken met groepen.


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep.
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
Je beschrijft je conflicthanteringsvaardigheden in het begeleiden van cliënten.
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je reflecteert over het eigen functioneren als begeleider in en van een groep.
Je hebt aandacht voor, ondersteunt en beïnvloedt groepsdynamische processen. Je werkt samen met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je benoemt (dis)functioneel gedrag in een groep bij het werken met cliëntengroepen.
Je benoemt de verschillende fasen in groepsontwikkeling bij het werken met cliëntengroepen.
Je benoemt in een gesimuleerde context spanningen, weerstanden of conflictsituaties in een groep en maakt deze bespreekbaar.
Je beschrijft de invloed van (on)geschreven regels in een groep.
Je beschrijft factoren die een rol spelen bij groepscohesie bij het werken met cliëntengroepen.
Je beschrijft verschillende leiderschapsvormen bij het werken met cliëntengroepen.
Je demonstreert de gepaste leiderschapsstijl steunend op groepsdynamische principes in een gesimuleerde context.
Je demonstreert professioneel gedrag dat steunt op groepsdynamische principes in een gesimuleerde context.
Je gebruikt besluitvormingsmethodieken in een gesimuleerde context.
Je legt uit hoe je als orthopedagogisch begeleider de groep op een verantwoorde wijze kan beïnvloeden.
Je past conflicthanteringsvaardigheden toe in een gesimuleerde context.
Je past je leiderschapsstijl aan in functie van de situatie en de noden van de cliënt/het cliëntsysteem in een gesimuleerde context.

Leerinhoud

  • Kennis maken met een groep
  • Groepsdynamische processen
  • Groepsontwikkeling
  • Conflicthantering
    Kenmerken van een conflict
    Stijlen van conflicthantering
    Conflicten begeleiden
  • Leiderschap in groepen
    Situationeel leiderschap
  • Soorten groepen
    Werken met een leefgroep
  • Communicatie in een groep
    Roos van Leary
    Axenroos
  • Omgaan met spanningen/weerstanden in een groep
  • Agressie in een groep
  • Groepsgesprek
  • Vergaderen met een cliëntengroep

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
  • De syllabus zal digitaal via Digitap ter beschikking worden gesteld en kan ook besteld worden via Universitas.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)14,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)16,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)138,00 uren
  • Duur: Semester
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)26,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)16,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)126,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Simulatie: begeleiden van een groep.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Simulatie: begeleiden van een groep.
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Simulatie: begeleiden van een groep.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Simulatie: begeleiden van een groep.

Toetsing (tekst)

Het eindresultaat van het OLOD 'Werken met groepen' is opgebouwd uit meerdere deelexamens.

Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel, maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.