Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken met groepen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken met groepen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Rijdt Chris, Geerts Simon, Goethals Sanny, Laureyns Lynn, Nauwelaers Yen, Rogge Eveline, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
Het olod 'Werken met groepen' behandelt (groeps)dynamische processen in het werken met groepen.
Het olod 'Werken met groepen' bereidt voor op het aanpassen van je professioneel handelen op basis van verworven inzichten in (groeps)dynamische processen in het werken met groepen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep.
|
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
Je beschrijft je conflicthanteringsvaardigheden in het begeleiden van cliënten.
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je reflecteert over het eigen functioneren als begeleider in en van een groep.
|
Je hebt aandacht voor, ondersteunt en beïnvloedt groepsdynamische processen. Je werkt samen met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je benoemt (dis)functioneel gedrag in een groep bij het werken met cliëntengroepen.
|
Je benoemt de verschillende fasen in groepsontwikkeling bij het werken met cliëntengroepen.
|
Je benoemt in een gesimuleerde context spanningen, weerstanden of conflictsituaties in een groep en maakt deze bespreekbaar.
|
Je beschrijft de invloed van (on)geschreven regels in een groep.
|
Je beschrijft factoren die een rol spelen bij groepscohesie bij het werken met cliëntengroepen.
|
Je beschrijft verschillende leiderschapsvormen bij het werken met cliëntengroepen.
|
Je demonstreert de gepaste leiderschapsstijl steunend op groepsdynamische principes in een gesimuleerde context.
|
Je demonstreert professioneel gedrag dat steunt op groepsdynamische principes in een gesimuleerde context.
|
Je gebruikt besluitvormingsmethodieken in een gesimuleerde context.
|
Je legt uit hoe je als orthopedagogisch begeleider de groep op een verantwoorde wijze kan beïnvloeden.
|
Je past conflicthanteringsvaardigheden toe in een gesimuleerde context.
|
Je past je leiderschapsstijl aan in functie van de situatie en de noden van de cliënt/het cliëntsysteem in een gesimuleerde context.
|
Leerinhoud
- Kennis maken met een groep
- Groepsdynamische processen
- Groepsontwikkeling
- Conflicthantering
Kenmerken van een conflict
Stijlen van conflicthantering
Conflicten begeleiden
- Leiderschap in groepen
Situationeel leiderschap
- Soorten groepen
Werken met een leefgroep
- Communicatie in een groep
Roos van Leary
Axenroos
- Omgaan met spanningen/weerstanden in een groep
- Agressie in een groep
- Groepsgesprek
- Vergaderen met een cliëntengroep
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer.
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
- De syllabus zal digitaal via Digitap ter beschikking worden gesteld en kan ook besteld worden via Universitas.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen.
|
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Simulatie: begeleiden van een groep. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Simulatie: begeleiden van een groep. |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Simulatie: begeleiden van een groep. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | Opdracht waarin de student linken tussen theorie en praktijk leggen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Na elk thema een reflectie opdracht laten maken. Deze aan het einde gebundeld indienen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Simulatie: begeleiden van een groep. |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat van het OLOD 'Werken met groepen' is opgebouwd uit meerdere deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel, maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.