Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Stage 2SW38045/3384/2425/1/16
Studiegids

Stage 2SW

38045/3384/2425/1/16
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het sociaal werk als Stage 2SW (AR)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Postma Yvonne
Andere co-titularis(sen): Aerts Brigitte, Boutchakate Samirah, Claessens Dries, Masson Ann, Simons Hedda, Svensson Sven, Vander Zande Catherine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 338,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Methodisch handelen binnen levensdomeinen EN (geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Professionele oriëntatie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Professionele oriëntatie) EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Professionele ontwikkeling EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor De vaardige sociaal werker - 1 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor De vaardige sociaal werker - 2) OF binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In ‘Stage 2 SW’ draai je mee in een sociaal-werk organisatie. De stage start na de paasvakantie. In een periode van ongeveer 8 weken (240u) ontdek je de concrete sociaal werk praktijk. Deze stage heeft voornamelijk een oriënterend en explorerend karakter en is gericht op een eerste grondige kennismaking met de praktijk. Je kiest en zoekt zelf een stage en krijgt daarvoor de nodige ondersteuning van de stagebegeleiders en de stagecoördinatie. Naast de ondersteuning in het zoeken en vinden van een stageplaats, krijg je vanuit de opleiding ook ondersteuning onder de vorm van RWB (reflectieve werkbegeleiding). In een aantal groepssessies werk je aan je reflectieve vaardigheden. Je leert stage-ervaringen beschrijven, analyseren en kritisch onderzoeken. Je zoekt daarbij steeds naar aanknopingspunten vanuit de inzichten die je al opbouwde in de opleiding. Vanuit de stage-ervaringen verdiep je je verder in je ontwikkeling tot beroepspersoon waarbij je eindreflectieverslag de basis vormt voor verdere verwerking in je ‘Sociaal werk portfolio'.




Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheidregels.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR1_De bachelor sociaal werk handelt op basis van principes van mensenrechten, solidariteit en sociale rechtvaardigheid, en met respect voor diversiteit.
Je toont een respectvolle en open houding ten aanzien van de stakeholders op de stageplaats.
Je handelt naar de waarden en normen van het beroep van de sociaal werker.
Je onderzoekt inzichten m.b.t. de identiteit van het sociaal werk gekoppeld aan je professionele ontwikkeling.
Je handelt groeibevorderend met aandacht voor het zelfbeschikkingsrecht van de doelgroep.
OLR2_De bachelor sociaal werk beheerst en evalueert basismethoden voor het sociaal-agogisch handelen in functie van het krachtgericht ontwerpen en begeleiden van duurzame veranderingsprocessen op verschillende levensdomeinen.
Je herkent en erkent de noden van de leefwereld van de stakeholders van de stageplaats.
Je reflecteert over sociaal-agogische handelingsmodellen.
OLR4_De bachelor sociaal werk bouwt bruggen en verbindt tussen individuen, groepen, gemeenschappen en de samenleving.
Je hanteert een professionele betrokkenheid in je relatie tot de stakeholders van de stageplaats.
Je hanteert een actieve en constructieve houding in samenwerkingsverbanden.
OLR7_De bachelor sociaal werk werkt kwaliteitsvol vanuit een reflectieve grondhouding.
Je reflecteert over je eigen professionele ontwikkeling vanuit inzicht in je referentiekader en socialisatieproces.
Je onderzoekt je eigen rol en positie op de stageplaats.
Je hanteert een professionele werkhouding.
Je toont initiatief en verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces.
Je toont een lerende en kritische houding t.a.v. je eigen handelen als beginnend sociaal werker.

Studiematerialen (lijst)

Stagereglement Sociaal WerkVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Op weg naar de complete professionalVerplicht
  • Auteur: Grit, Mollema, Van der Sijde-Noordhoff
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren16,00 uren
Werkplekleren en/of stage240,00 uren
Werktijd buiten de contacturen82,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Permanente evaluatie met een tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie met de stagementor op vraag van de stagebegeleider in aanwezigheid van de student. De stagebegeleider bepaalt de quotatie, na overleg met de stagementor en aan de hand van het ingevulde evaluatiedocument.

Voor de reflectieve werkbegeleiding geldt een verplichte aanwezigheid. Elke afwezigheid moet de student wettigen. Bij ongewettigde afwezigheid wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken voor elke afwezigheid. Je kan enkel gewettigd afwezig zijn als je het nodige bewijsmateriaal uploadt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in Ibamaflex. Bij het niet tijdig indienen van het materiaal voor de bijeenkomst reflectieve werkbegeleiding wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken per bijeenkomst.

Stage lopen in een andere periode kan enkel mits toestemming van de trajectbegeleider.
Wanneer de student de timing zoals gespecificeerd in de studiewijzer niet naleeft en/of niet over een volledig stagedossier beschikt op de uiterste data mag de stage niet worden aangevat en kan de student bijgevolg een score van 0/20 toegekend krijgen voor het totale opleidingsonderdeel.
Aangezien in het opleidingsonderdeel essentiële eindcompetenties worden getoetst, is het noodzakelijk dat de student alle stage-uren effectief presteert. Het niet volledig presteren van de stage-uren kan aanleiding geven tot een beoordeling van 0/20 voor het totale opleidingsonderdeel.
Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.