Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Geïntegreerd handelen39463/3303/2425/1/04
Studiegids

Geïntegreerd handelen

39463/3303/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vanderplas Cindy
Andere co-titularis(sen): De Keyser Magali, Turpyn Vera, Vanderstijlen Anouck, Vantorre Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Ijsbergdenken OF eerder ingeschreven voor Ijsbergdenken EN simultaan te volgen met Omgevingsaanpassing OF eerder ingeschreven voor Omgevingsaanpassing EN simultaan te volgen met Begeleiding van personen met autisme OF eerder ingeschreven voor Begeleiding van personen met autisme EN simultaan te volgen met Autisme en ontwikkeling OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontwikkeling EN simultaan te volgen met Autisme en ontregeld gedrag 1 OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontregeld gedrag 1 EN simultaan te volgen met Autisme en comorbiditeit OF eerder ingeschreven voor Autisme en comorbiditeit EN simultaan te volgen met Autisme in de context OF eerder ingeschreven voor Autisme in de context EN simultaan te volgen met Autisme en ontregeld gedrag 2 OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontregeld gedrag 2 EN simultaan te volgen met Netwerk ondersteunen (9 ECTS) OF eerder ingeschreven voor Netwerk ondersteunen (9 ECTS) EN simultaan te volgen met Supervisie.

Korte omschrijving

In het olod geïntegreerd handelen worden alle verworven kennis en vaardigheden van 2 jaar Banaba in 1 werkstuk toegepast. Op basis van 1 concrete casus uit het eigen werkveld of vrijwilligerscontext gaat de student het 2 sporenbeleid uittekenen en opbouwen op een methodische en planmatige manier.
De student zal zowel de cliënt als het netwerk in kaart brengen, prioritaire doelen voor de cliënt bepalen, een plan om de doelen te bereiken opstellen, het plan uitvoeren en een evaluatie van dit plan uitvoeren. Om de doelen te bereiken zal de student een (wetenschappelijke) literatuurstudie in functie van de doelen maken.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings- en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA-normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

DLR1: De PBA autisme stuurt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit (1) wetenschappelijke kennis over mensen met autisme in hun context en binnen alle levensdomeinen; (2) vanuit internationale en actuele evoluties; en (3) vanuit een inclusief en empowerend paradigma.
De student integreert in het begeleidings- en coachingstraject internationele en actuele evoluties met oog voor innovatie.
De student onderbouwt een begeleidings-en coachingstraject vanuit relevante (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek en kennis.
De student ontwerpt prioritaire doelen voor een inclusieve en empowerende ondersteuning in functie van de behoeftes, talenten en de mogelijkheden van zowel de context als van de cliënt om een zo volwaardig mogelijke participatie in de samenleving te realiseren.
DLR2: De PBA autisme ondersteunt, begeleidt en coacht mensen met autisme en de relevante stakeholders in alle contexten en doet dit steeds met het oog op het verhogen van de levenskwaliteit van de cliënt/cliëntsysteem.
De student motiveert alle relevante stakeholders voor de doelen en stappen in het begeleidings- en ondersteuningstraject
De student motiveert de coachende houding in het doorlopen begeleidingstraject met de cliënt en het cliëntsysteem.
De student ontwerpt zelfstandig omgevingsaanpassingen op maat van de cliënt.
De student ontwikkelt een afgestemd begeleidings- coachingstraject op maat van de cliënt met het oog op het verhogen van de levenskwaliteit van de cliënt/cliëntsysteem in verschillende contexten.
DLR3: De PBA autisme handelt planmatig in het beantwoorden van de complexe ondersteuningsvragen van mensen met autisme en hun stakeholders. Hij houdt hierbij rekening met diversiteit en interculturele verschillen.
De student motiveert hoe de student rekening houdt met diversiteit en mogelijke interculturele verschillen in zijn begeleidings- en coachingstraject.
De student communiceert op een –aan de context- aangepaste en effectieve wijze over de doelen en stappen in het zelf ontworpen begeleidings-en ondersteuningstraject.
De student begeleidt en coacht de cliënt en het cliëntsysteem op een methodische en planmatige wijze.
DLR4: De PBA heeft een onderzoekende houding in het domein van ondersteuningsnoden van mensen met autisme en hun context en toont actieve betrokkenheid op maatschappelijke thema’s met een focus op diversiteit en inclusie.
De student motiveert hoe de student binnen het doorlopen begeleidingstraject werkt aan de thema's diversiteit en inclusie binnen een bredere maatschappelijk context.
De student hanteert een kritische onderzoekende houding t.a.v van de ondersteuningsnoden van de cliënt/cliëntsysteem.
DLR5: De PBA autisme ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde manier zijn professioneel handelen met als doelstelling kwaliteitsvolle en innoverende ondersteuning aan te kunnen bieden
De student reflecteert kritisch op het eigen handelen als begeleider.
De student handelt deontologisch.
DLR6: De PBA werkt vanuit een coachende houding en interprofessioneel samen om een antwoord te geven op de ondersteuningsvragen van mensen met ASS en hun stakeholders.
De student werkt interprofessioneel samen bij het ontwerp en de uitvoering van een begeleidings- en coachingstraject.

Leerinhoud

- Kritisch selecteren van relevante wetenschappelijk autisme-gerelateerde literatuur en bestaande methodieken voor een cliënt en de context ervan.
- Op een planmatige, analytische en kritische manier een begeleidingstraject van een cliënt met autisme uitstippelen.
- Het uitgestippelde begeleidingstraject op een aangepaste en motiverende manier communiceren naar de persoon met autisme en het netwerk toe.
- Reflectief leren op basis van ervaringen binnen de eigen beroeps- of vrijwilligerspraktijk.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen: verplicht
- Studiemateriaal aangeboden op het elektronisch leerplatform digitap.

Studiematerialen: aanbevolen
- Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op digitap geplaatst.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges1,50 uren
Individuele begeleiding1,15 uren
Werktijd buiten de contacturen153,35 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets:
In de onderzoeksopdracht worden alle kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes die verworven zijn in alle OLODS geïntegreerd in 1 werkstuk. Deze onderzoeksopdracht wordt gemaakt op basis van een casus binnen de eigen vrijwilligerspraktijk of professionele context en bevat oa een literatuurstudie en een Individueel HandelingsPlan (IHP) voor de cliënt van de casus.
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: digitaal
5. Beoordelaar: lector en externe deskundige