Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Supervisie39464/3303/2425/1/38
Studiegids

Supervisie

39464/3303/2425/1/38
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Turpyn Vera
Andere co-titularis(sen): Peeters Wilfried, Vanderstijlen Anouck
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Ijsbergdenken OF eerder ingeschreven voor Ijsbergdenken EN simultaan te volgen met Omgevingsaanpassing OF eerder ingeschreven voor Omgevingsaanpassing EN simultaan te volgen met Begeleiding van personen met autisme OF eerder ingeschreven voor Begeleiding van personen met autisme EN simultaan te volgen met Autisme en ontwikkeling OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontwikkeling EN simultaan te volgen met Autisme en ontregeld gedrag 1 OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontregeld gedrag 1 EN simultaan te volgen met Autisme en comorbiditeit OF eerder ingeschreven voor Autisme en comorbiditeit EN simultaan te volgen met Autisme in de context OF eerder ingeschreven voor Autisme in de context EN simultaan te volgen met Autisme en ontregeld gedrag 2 OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontregeld gedrag 2 EN simultaan te volgen met Netwerk ondersteunen (9 ECTS) OF eerder ingeschreven voor Netwerk ondersteunen (9 ECTS) EN simultaan te volgen met Geïntegreerd handelen.

Korte omschrijving

De student zal reflecteren op zijn professionele groei en de evolutie in zijn professioneel handelen in een reflectiewerkstuk.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings- en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA-normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

DLR5: De PBA autisme ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde manier zijn professioneel handelen met als doelstelling kwaliteitsvolle en innoverende ondersteuning aan te kunnen bieden
De student kiest eigen professionele leerbehoeften i.f.v. het begeleidings- en coachingstraject.
De student implementeert nieuwe,evidence based methoden en technieken om te beantwoorden aan de eigen professionele leerbehoeften
De student beargumenteert zijn professioneel handelen vanuit een professioneel ontwikkelingsperspectief.
DLR6: De PBA werkt vanuit een coachende houding en interprofessioneel samen om een antwoord te geven op de ondersteuningsvragen van mensen met ASS en hun stakeholders.
De student faciliteert een veilige leeromgeving voor medesupervisanten.
De student faciliteert kennis, ervaringen en inzichten bij medesupervisanten.
De student bedenkt inspirerende en doelgerichte vragen die medesupervisanten uitnodigen tot diepgaande (zelf)reflectie i.f.v. de ondersteuningsvragen van cliënt/cliëntsysteem.
De student adviseert medesupervisanten op een constructieve en ondersteunende manier

Leerinhoud

Reflectief leren op basis van ervaringen binnen de eigen beroeps- of vrijwilligerspraktijk

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen: verplicht
- Studiemateriaal aangeboden op het elektronisch leerplatform digitap.
- Geenen, M., J. (2017). Reflecteren. Leren van je ervaringen als sociale professional (2e druk). Bussum: Coutinho.

Studiematerialen: aanbevolen
- Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op digitap geplaatst.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00

Toetsing (tekst)

Toetsvorm (eerste examenkans/tweede examenkans):
1. Korte omschrijving van de toets: De student bereidt zich voor op de supervisie-bijeenkomsten aan de hand van een werkervaring op
schrift en een reflectieopdracht, namelijk het omschrijven van 2 eigen thema’s die hem/haar geraakt of aan het denken gezet hebben n.a.v.
de vorige bijeenkomst. Als inbrenger maakt de student een heldere afbakening van zijn/haar werkervaring en stelt hij/zij een specifieke werk- of leervraag aan de groep (vaardigheidstoets hands on – mondeling – 25% van de totaalbeoordeling).
In een afsluitend reflectiewerkstuk reflecteert de student op doel- en taakgericht samenwerken en op eigen groei en ontwikkeling in professioneel handelen.
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium:digitaal
5. Beoordelaar: lector