Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Netwerk ondersteunen33924/3303/2425/1/52
Studiegids

Netwerk ondersteunen

33924/3303/2425/1/52
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vanderplas Cindy
Andere co-titularis(sen): Vanderstijlen Anouck
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In de context van deze opleiding bieden we een basis van coaching aan die kan worden ingezet in het ondersteunen van de context in het werken met mensen met autisme (cfr twee sporenbeleid). We oefenen een aantal basistechnieken in het oplossingsgericht coachen in die ons helpen te luisteren en de juiste interventies te kiezen. We overlopen een aantal theoretische fundamenten van coaching en gaan vervolgens aan de slag met de oplossingsgerichte aanpak. We leren de essentiële delen van een coachingproces en hoe dat toe te passen binnen de relevante context, inclusief de context van ouders, en andere betrokkenen.
We exploreren het systemische perspectief, en leren de invloed van de context mee te nemen in onze begeleiding, meer specifiek vanuit het omgaan met verwachtingen en verandering.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings- en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA-normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

DLR2: De PBA autisme ondersteunt, begeleidt en coacht mensen met autisme en de relevante stakeholders in alle contexten en doet dit steeds met het oog op het verhogen van de levenskwaliteit van de cliënt/cliëntsysteem.
De student duidt het gedrag van een persoon met autisme naar het netwerk toe als functioneel gedrag van die persoon met autisme.
De student bouwt samen met het cliënt-netwerksysteem een samenwerkingsrelatie op die als doel heeft om de levenskwaliteit van de persoon met autisme en het netwerk te vergroten.
DLR3: De PBA autisme handelt planmatig in het beantwoorden van de complexe ondersteuningsvragen van mensen met autisme en hun stakeholders. Hij houdt hierbij rekening met diversiteit en interculturele verschillen.
De student geeft samen met alle actoren van het cliënt-netwerksysteem vorm aan een coachingtraject in 4 stappen: werkelijkheid, waardering, verandering en gewenste stituatie.
DLR4: De PBA heeft een onderzoekende houding in het domein van ondersteuningsnoden van mensen met autisme en hun context en toont actieve betrokkenheid op maatschappelijke thema’s met een focus op diversiteit en inclusie.
De student exploreert een vraag van het netwerk van een cliënt met autisme met een waarderende, oplossingsgerichte en actieve luisterhouding.
De student werkt binnen de mandaten die hij binnen het cliënt-netwerksysteem van de vraagsteller krijgt.
De student faciliteert met het cliënt-netwerksysteem de hulpbronnen van de inbrenger(s) van de vraag inzetten in het traject.
De student reageert adequaat bij weerstand van de cliënt of het cliëntensysteem.
DLR5: De PBA autisme ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde manier zijn professioneel handelen met als doelstelling kwaliteitsvolle en innoverende ondersteuning aan te kunnen bieden
De student stuurt op een reflectieve manier de basishouding bij tijdens en na gesprekken of de student geeft richting op een reflectieve manier aan basishouding tijdens en na gesprekken.
De student beoordeelt hoe hij/zij/x zijn/haar/x eigen narratief (normen, waarden en referentiekader) probeert los te laten tijdens coachingsgesprekken.
DLR6: De PBA werkt vanuit een coachende houding en interprofessioneel samen om een antwoord te geven op de ondersteuningsvragen van mensen met ASS en hun stakeholders.
De student bepaalt samen met het cliënt-netwerksysteem een samenwerkingsrelatie door helder en transparant te communiceren over alle aspecten van de ondersteuning en het coachingstraject.
De student bepaalt samen met alle actoren van het cliënt-netwerksysteem een inclusief en empowerend doel op een oplossingsgerichte manier.
De student toont aan hoe men de ondersteuning en coaching bij weerstand aanpast.

Leerinhoud

Thema's die als een rode draad door de hoorcolleges lopen:
- Grondhouding van de coach
- Oplossingsgericht coachen
- Oplossingsgerichte vragen stellen en doelen bepalen
- Systemisch werken, denken en coachen
- Communicatievaardigheden en gesprekstechnieken
In de werkcollege's zal door middel van leertaken gewerkt worden aan de integratie van deze inhouden in een autismegerelateerde ondersteuningsomgeving.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen: verplicht
- Studiemateriaal aangeboden op het elektronisch leerplatform digitap.

Studiematerialen: aanbevolen
- Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op digitap geplaatst.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen136,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Toetsvorm (eerste examenkans/tweede examenkans):
1. Korte omschrijving van de toets: Een portfolio waarbij de student aantoont dat de student binnen een professionele praktijkcontext de context van een persoon met autisme gaat verkennen, in kaart brengen en de gepaste ondersteuning van de context in beeld brengt. In dit portfolio bewijst de student dat hij/zij het oplossingsgerichte werken heeft ingeoefend in een autisme gerelateerde context, en dat hij/zij op een reflectieve manier zijn/haar coaching kan bijsturen.
2. Toetsmethode: portfolio
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium:digitaal
5. Beoordelaar: lector