Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Mijn HR-analyse39492/3322/2425/1/81
Studiegids

Mijn HR-analyse

39492/3322/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Mijn HR-analyse
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Keulemans Anneke
Andere co-titularis(sen): Bevernage Sofie, De Saeger Elke, Gysbrechts Els, Van Wezel Liesbeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Werkplekleren 2 OF geslaagd voor Werkplekleren 2.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren

Korte omschrijving

‘Mijn HR-analyse’ maakt deel uit van de finale toetsing in de opleiding Graduaat HR-Support. Samen met ‘Werkplekleren 2’ en ‘Mijn professionele ontwikkeling 2’, vormen ze het sluitstuk van onze opleiding.

‘Mijn HR-analyse’ is een combinatie van zelfstandig werk en samenwerking. Het doel van dit opleidingsonderdeel is het verbinden van theorie en praktijk. De opdracht is, om verschillende HR-topics uit de lessen te verbinden met de eigen praktijkervaring op je werkplek en een vergelijkende studie te maken met de analyse van medestudenten. Het eindproduct is een portfolio (verzamelmap en reflecties) en een individuele presentatie met je conclusies en inzichten bij de HR-processen op je werkplek, ook samenwerking staat centraal in de eindbeoordeling.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je analyseert de HR-processen op je werkplek aan de hand van de aangeboden theoretische kaders in de opleiding.
Je verwerkt je conclusies en inzichten in een presentatie. Onderbouwd door de resultaten van je HR-analyse en vergelijking met medestudenten.
Je vergelijkt de resultaten van je HR-analyse met de resultaten van je medestudenten en omschrijft de verschillen en gelijkenissen.
02. Je fungeert als vertegenwoordiger van de organisatie en je informeert medewerkers bij HR-thema's (instroom, doorstroom en uitstroom)
Je koppelt de resultaten van je analyse terug aan je werkplekleren mentor en houdt hierbij rekening met je rol en positie op de werkplek. Je reflecteert in je portfolio hoe je met deze feedback verder aan de slag ging bij de uitwerking van je eindproduct.
05. Je handelt integer, discreet, klantgericht en loyaal aan de organisatie, met oog voor de diversiteit en het welzijn van de medewerkers.
Je stelt je integer, discreet en loyaal op (bij bedrijfsgevoelige informatie van de werkplek).
06. Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat in verschillende talen, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je kan je vlot en spontaan uitdrukken in een andere taal (ENG-FR) voor een deel van de presentatie van je eindproduct
Je brengt in een professionele presentatie je conclusie van je HR-Analyse.
07. Je werkt met collega’s, externe- en sociale partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Met het oog op een constructieve samenwerking, neem je je verantwoordelijkheid en stel je je open, respectvol en flexibel op. Je reflecteert over je leer- en groepsproces in de samenwerking en koppelt hierover op regelmatige tijdstippen terug en stuurt bij waar nodig.
08. Je plant en organiseert efficiënt je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief met het oog op het realiseren van kwaliteit.
Met het oog op efficiënt werken en het afleveren van een kwaliteitsvol eindproduct maak je een plan van aanpak en reflecteer je over je werkproces. Je koppelt hierover op regelmatige tijdstippen terug en stuurt bij waar nodig.

Leerinhoud

Volgens concrete richtlijnen, zoals omgeschreven in de studiewijzer, maak je een analyse van je eigen HR-praktijk bij ‘Werkplekleren’ gekoppeld aan de inhouden van de opleidingsonderdelen die aangeboden werden in onze opleiding Graduaat HR-Support (Beroepsoriëntering, HRM, Sociaal Recht, HR-tools, Meertalige communicatie, Sociale Vaardigheden).

Verdeeld in 6 onderdelen: 

  1. Situering van je werkplek
  2. Werving en selectie
  3. Onthaal en introductie
  4. Waardering en beloning
  5. HR in breder perspectief
  6. Groepsdynamische processen op je werkplek

Het concept ‘leren op de werkplek’ wordt met dit opleidingsonderdeel in de praktijk gebracht. Door een vergelijking te maken met de werkplekken van medestudenten, leer je niet alleen de theorie beter te begrijpen, maar helpt het ook je ervaringen meer te verdiepen. Het doel is de theorie concreter te maken door ervaringen/inzichten uit te wisselen en deze verder te integreren in de praktijk. We verbinden onderwijs met praktijkervaring als onderdeel van de finale toetsing van onze Graduaatsopleiding. Met deze extra ervaringen sta je sterker als beginnend HR-Support medewerker.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Naast de Studiewijzer en bijkomende informatie op Digitap, is er geen ander lesmateriaal nodig voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen220,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio40,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)35,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks35,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00