Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat HR-support (Turnhout) als Werkplekleren 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Agtmael Chantal
Andere co-titularis(sen): Bevernage Sofie, De Bièvre Charlotte, De Saeger Elke, El Issati Mariam, Maas Katrin, Scraeyen Philippe, Truyen Robin, Van Wezel Liesbeth, Wong Kai Yee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 840,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 2 behandelt de HR-praktijk a.d.h.v. werkplekleren in een organisatie naar keuze. Het doel van dit werkplekleren is de organisatie te leren kennen en praktijkervaring op te doen zonder evenwel de eindverantwoordelijkheid te dragen.
Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 2 behandelt de afsluiter van de opleiding graduaat HR-support en bereidt voor op de beroepsuitoefening als HR-deskundige.
De student zoekt zelf een werkplek. De werkplek moet een gevarieerd takenpakket aanbieden.
Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 2 bereidt voor op de rol van een professionele HR-deskundige die rekening houdt met het team, het arbeidsritme en de inhoudelijke beroepseisen.
Dit opleidingsonderdeel behandelt tevens het leerproces en de professionele ontwikkeling van de student. Reflecteren staat hierin centraal in functie van de ervaringen en het handelen binnen het werkplekleren. Het stelt de student in staat om veel over zichzelf en anderen in de groep te leren, alsook over het professioneel handelen in een organisatie en de deontologie van het beroep.
Periode werkplekleren: periode oktober tot en met mei, minimum van 546 uren werkplekleren
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je past op zelfstandige basis de in-, door- en uitstroom instrumenten toe. |
Je fungeert als vertegenwoordiger van de organisatie en je informeert medewerkers bij HR-thema's (instroom, doorstroom en uitstroom)
Je neemt je rol als HR Support medewerker op en kent de positie van HR binnen de organisatiestructuur van je werkplek. Je voert je taken zelfstandig uit en neemt verantwoordelijkheden op. |
Je voert de personeelsadministratie correct uit (instroom, doorstroom, uitstroom), met behulp van actuele digitale toepassingen.
Je werkt vlot en efficiënt met de aangeboden digitale tools bij de uitvoering van diverse operationele/administratieve processen binnen de HR afdeling. |
Je handelt conform de sociaal-juridische kaders.
Je gebruikt gerichte bronnen om kennis op te bouwen en handelt juridisch correct volgens de geldende arbeids- en sociale wetgeving. |
Je handelt integer, discreet, klantgericht en loyaal aan de organisatie, met oog voor de diversiteit en het welzijn van de medewerkers.
Je onderneemt concrete acties om problemen, klachten, meldingen of suggesties van klanten op te volgen of verwijst deze door naar de juiste persoon/instantie. |
Je handelt professioneel, discreet en met respect voor privacy. |
Je toont een uitnodigende, aandachtige en niet veroordelende houding waarbij overtuigingen en gevoelens van anderen gerespecteerd worden. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat in verschillende talen, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je durft voor jezelf op te komen en je eigen mening te geven op gepaste wijze. |
Je communiceert op professionele wijze in diverse situaties binnen de werkplekcontext. Afgestemd op het doel, onderwerp en gesprekspartner. |
Je werkt met collega’s, externe- en sociale partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je integreert vlot in het team waarin/waarmee je samenwerkt, neemt een actieve rol op en levert een bijdrage. |
Je plant en organiseert efficiënt je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief met het oog op het realiseren van kwaliteit.
Je werkt met de nodige nauwkeurigheid, flexibiliteit en zelfstandigheid aan de opdrachten binnen je takenpakket en komt de gemaakte afspraken na. |
Je helpt mee systemen op te zetten die een kwaliteitsvolle en klantgerichte dienstverlening garanderen. |
Je bekijkt je taken en verantwoordelijkheden kritisch constructief en stelt verdiepende vragen. |
Je stuurt je eigen professionalisering door middel van zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
Je stelt je open een leerbereid op en kan feedback omzetten naar je eigen functioneren op je werkplek. |
Leerinhoud
Het werkplekleren focust zich op inzicht verwerven op het takenpakket van de HR-support medewerker en ondersteunend werken in opdracht van de werkplekleren mentor, met het oog op zelfstandig functioneren en initiatief nemen.
· Op basis van de input van de organisatie in-, door- en uitstroominstrumenten toepassen
· Opdrachten in verband met technisch-administratieve (personeels-)procedures en systemen uitvoeren
· Informatie op een doeltreffende manier verzamelen en verwerken binnen de beschikbare termijn.
De coaching focust zich op:
· het in kaart brengen van het eigen leerproces door middel van zelfreflectie,
· het werken aan de beroepspersoonlijkheid en attitudes,
· het eigen referentiekader en dat van anderen,
· het zicht krijgen op het beroep van de HR-deskundige,
· het zicht krijgen op andere actoren binnen een organisatie
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 100,00 | |