Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Activering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Vleugels Evelien
Andere co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies, Peeters Wim, Taverniers Jessi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
Het OLOD Activering behandelt de voornaamste sociaal-economische structuren die onze maatschappij vormgeven, en die een impact hebben op het leven van onze kwetsbare doelgroepen en op de functie van een maatschappelijk werker.
Het OLOD Activering geeft je inzicht in de problemen van cliënten zodat aangepaste begeleiding kan worden voorzien en je cliënten kan doorverwijzen naar de juiste instanties binnen de arbeidsmarkt, de sociale economie en de sociaal-economische belangengroepen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je verstrekt relevante basisinformatie over hulpverlenende instanties en/of procedures aan cliënten.
Je analyseert de werking van diverse vormen van sociale tewerkstelling in een casus. |
Je benoemt het begrippenkader van diverse vormen van sociale tewerkstelling. |
Je legt de basiswerking van de vakbonden uit in België. |
Je linkt de inhoud van de gastcolleges aan het theoretisch kader. |
Je past de basisbeginselen van arbeidswetgeving toe in een casus. |
Je stelt hulpvragen van cliënten scherp.
Je benoemt de verschillende elementen van een POP-gesprek. |
Je benoemt de verschillende soorten behoeften. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je legt linken tussen maatschappelijke uitdagingen en socio-economische begrippen. |
Je licht de werking van VDAB en GTB toe. |
Je vergelijkt verschillende profielen van cliënten met het oog op een gerichte doorverwijzing. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je analyseert een POP-gesprek in het werkveld. |
Leerinhoud
Als maatschappelijk werker werk je met kwetsbare doelgroepen die al snel een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. In dit OLOD verdiep je je in de verschillende werkvormen van de sociale tewerkstelling en de verschillende instanties die er zijn ter begeleiding en ondersteuning van onze doelgroepen. Zo kan je gericht doorverwijzen of je kan er zelf aan de slag gaan. Daarom is het een meerwaarde dat je jezelf bewust bent van de uitdagingen waarmee we in onze samenleving kampen, maar ook de partners en onze rechten waar we op kunnen terugvallen. Je doet een werkplekbezoek aan een organisatie uit de sociale economie en er worden enkele partners uitgenodigd om meer te komen vertellen over hun werking en de rol van de maatschappelijk werker daarin. Verder maak je kennis met enkele basisbeginselen van de economie en het POP-gesprek.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Voor dit OLOD zijn er powerpoints, leerpaden en cursusmateriaal beschikbaar op Digitap. De cursus is eveneens verkrijgbaar bij Universitas. De powerpoints zijn een leidraad voor tijdens de lessen. De leerpaden zijn ingericht voor de afstandslessen om je te leiden doorheen de zelf te verwerven leerstof.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 5,00 | Toets over gastcollege |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 85,00 | Gesloten boek examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | Observatieopdracht POP |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | Gesloten boek examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | Observatieopdracht POP |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 5,00 | Toets over gastcollege |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 85,00 | Gesloten boek examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | Observatieopdracht POP |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | Gesloten boek examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | Observatieopdracht POP |
Toetsing (tekst)
Het examen bestaat uit een kennis- en inzichtstoets.
Bij elke les worden er lesdoelstellingen meegegeven. Gebruik deze lesdoelen ter voorbereiding op je examen.
In dit OLOD doen we een plaatsbezoek en komen er gastsprekers. Er kunnen ook examenvragen uit deze lesmomenten komen en er wordt een toets afgenomen over de gastcolleges. Aanwezigheid in alle lessen is een absolute meerwaarde om de kennis- en inzichtsvragen te kunnen beantwoorden.