Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Yperzeele Saskia
Andere co-titularis(sen): Janse Myrthe, Moons Wouter, Paesmans Miet, Rubberecht Pieter, Van Camp Serge, Verhaert Loes, Verreth Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel Studio 1 maak je kennis met het werkveld en bereid je je voor op het werkplekleren dat van start gaat vanaf Studio 2. Je doet kennis en vaardigheden op m.b.t. communicatiebedrijven en marketingstrategieën a.d.h.v. een werkveldverkenning en je leert hoe je gegevens helder visueel presenteert. Bovendien maak je kennis met huisstijlen en gaat hiermee projectmatig aan de slag.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Inleven & creëren
Je ontwikkelt begrip over de verschillende communicatiekanalen, -strategieën en -doelstellingen en specifieke doelgroepen van bedrijven en organisaties. |
Je past de aangereikte kennis m.b.t. communicatiebedrijven en marketing toe op een specifieke casus. |
Je ontwikkelt begrip over de basisprincipes van een visuele ideniteit van een bedrijf of een organisatie. |
Je herkent essentiële elementen die een huisstijl qua vormgeving definiëren. |
Je ontwikkelt begrip over het belang van een goede huisstijl in het kader van imago. |
Je ontwikkelt begrip over het belang van het consistent toepassen van een huisstijl. |
Je ontwikkelt vaardigheden om de verschillende communicatiekanalen en -doelstellingen van bedrijven en organisaties te analyseren. |
Je ontwikkelt vaardigheden om specifieke doelgroepen van bedrijven of organisaties te analyseren. |
Je ontwikkelt vaardigheden om een visuele identiteit van een bedrijf of organisatie te analyseren. |
Je ontwikkelt inzicht in de verschillende bedrijven en beroepsmogelijkheden binnen de creatieve communicatiesector. |
Je ontwikkelt vaardigheden om opdrachten uit te voeren volgens de vooropgestelde methodiek en afspraken. |
Realiseren & beheren
Je ontwikkelt vaardigheden om foutief gebruik van huisstijlelementen te corrigeren wanneer je inbreuken tegen het correct gebruik ervan vaststelt. |
Je ontwikkelt vaardigheden om data op een relevante en heldere manier te presenteren in een kwaliteitsvolle grafische uiting. |
Je creëert binnen de grenzen van een bestaande huisstijl verschillende communicatie-uitingen. |
Organiseren & samenwerken
Je ontwikkelt vaardigheden om professioneel te communiceren met medestudenten, experts en docenten. |
Je documenteert je eigen werkproces en dat van je team m.b.t. de projectopdracht op een kwalitatieve manier gebruikmakend van de aangereikte tools. |
Persoonlijke groei & zelfreflectie
Je reflecteert over talks door je verworven inzichten, je gedachten en meningen over de behandelde onderwerpen te formuleren. |
Je reflecteert kritisch over je eigen werkproces, dat van je team en de kwaliteit van je beroepsproducten. |
Leerinhoud
De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
- communicatie- en marketingstrategieën
- visuele identiteit en huisstijlen
- datavisualisatie
- bewust leren kijken naar vormgeving; de werking van vorm, kleur en typografie in een lay-out
- werkveldverkenning (bedrijfsbezoek)
- beroepsmogelijkheden binnen de (creatieve) communicatiesector
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Online leermateriaal op Digitap
- Studiewijzer
- Adobe Creative Cloud
- LinkedIn Learning
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 80,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 80,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.
Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
- Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen
- Lesactiviteit met verplichte aanwezigheid