Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Conceptontwikkeling39530/3370/2425/1/67
Studiegids

Conceptontwikkeling

39530/3370/2425/1/67
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gemoets Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Communicatiestrategie OF binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Wat is een concept of idee, of overkoepelend plan dat als rode draad alle elementen van een campagne met elkaar verbindt en zorgt voor samenhang en focus? Hoe komen we tot geslaagde conceptontwikkeling? Waaraan beantwoordt dit? Welke technieken kunnen we hiervoor gebruiken? In dit vak wordt het hele creatieve proces van marketingcommunicatie onder de loep genomen, van briefing tot creatief idee.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je toont het belang aan van de share of voice en motiveert waarom deze altijd groter moet zijn dan de share of market.
Je onderzoekt hoe je met content kan inspelen op de behoeftes en verlangens van belanghebbenden van een organisatie.
Je legt het TARES model uit aan de hand van actuele voorbeelden.
Je vergelijkt de verschillende concepten voor een persuasieve communicatiestrategie.
Je analyseert de aandachtstrekkers in social/brand/corporate campagnes
Je reflecteert over diverse modellen van communicatieproposities en vergelijkt ze met elkaar.
Je legt het verschil uit tussen een doel, een idee en een concept aan de hand van voorbeelden.
Je vergelijkt de technieken van out-of-the-box denkers.
Je ontwikkelt sterke concepten aan de hand van diverse creatieve denktechnieken.

Leerinhoud

Doel-idee-concept van communicatiecampagnes

Fasen in het creatieve proces

Concepten voor een persuasieve communicatiestrategie

Aandachtstrekkers in communicatiecampagnes

TARES Model

Creative denktechnieken


Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.