Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand- en Reputatiemanagement39531/3370/2425/1/04
Studiegids

Brand- en Reputatiemanagement

39531/3370/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gemoets Ann, Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Corporate communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Public Relations en voorlichting) EN (eerder ingeschreven voor Brand communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Commerciële communicatie).

Korte omschrijving

Hoe wordt een merk vandaag geassocieerd? En hoe wil je dat je merk in de toekomst gepercipieerd wordt? Hoe kijkt een consument naar een merk of organisatie? Wat bepaalt of een consument het ene product verkiest boven het andere? In dit opleidingsonderdeel bewandelen we het pad van brand- en reputatiemanagement en gaan we dieper in op alle elementen die bepalend zijn voor de wijze waarop consumenten een merk of organisatie percipiëren. Begrippen als merkenbeleid, merkpositionering, merkassociaties, reputatiemanagement, reputatiemeting, klanttevredenheid, enz. passeren hier de revue.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je ontleedt de destep's op merk en bedrijf.
Je analyseert het communicatieplan van een organisatie en haar merk met aandacht voor de impact van de bedrijfscultuur en -structuur.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je beschrijft het belang van goede mediarelaties en woordvoerderschap in de reputatie van een organisatie.
Je verklaart de grote invloed van politieke instellingen (zowel lokaal als Europees) op bedrijven, belangengroepen en non-profitorganisaties.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je ontleedt de bouwstenen van een goede brand en corporate positioning.
Je legt uit hoe het optimale merkenbeleid functioneert.
Je legt de ethische- en duurzame waardetypologie van een merk uit.
Je vergelijkt de offensieve en defensieve aanpak van reputatiemanagement, nl. stakeholdermanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie.
Je analyseert de werking van een succesvolle brand activation campagne.

Leerinhoud

Merkenbeleid

Merkpositionering

Merkassociaties

Reputatiemanagement

Reputatiemeting

Klanttevredenheid

Studiematerialen (lijst)

Studiewijzer beschikbaar op DigitapVerplicht
MerkpositioneringVerplicht
  • Auteur: Karel Jan Alsem
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.