Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Employee communication39532/3370/2425/1/38
Studiegids

Employee communication

39532/3370/2425/1/38
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Corporate communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Public Relations en voorlichting.

Korte omschrijving

Een bedrijf mag de beste producten aanmaken, ondersteund door sterke logistiek, software en communicatieplannen, maar zonder de inzet van medewerkers sta je nergens. Meer dan ooit staat vandaag de medewerker (de employee) centraal in elke organisatie. Medewerkers aantrekken, motiveren en ze houden is een grote uitdaging geworden in tijden waarin bedrijven en organisaties strijden om de beste talenten. Het eerste deel van dit opleidingsonderdeel buigt zich over het toenemend belang van interne communicatie in organisaties, hoe medewerkers te motiveren en te engageren. Het tweede deel richt zich op toekomstige medewerkers en hoe deze aan te trekken en te overtuigen om voor een organisatie te gaan werken. Employee Engagement (retentie) en Employer Branding (werving) vormen samen de rode draad van dit opleidingsonderdeel. 


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je analyseert de belangrijkste instrumenten die een bedrijf/organisatie kan inzetten om vacatures in te vullen.
Je legt het begrip ethiek op het werk uit, met name hoe werknemers zich zouden moeten gedragen.
Je reflecteert over wat ‘employee engagement’ is, waarom het belang hiervan toeneemt en hoe communicatie hiertoe kan bijdragen.
Je verduidelijkt de belangrijkste begrippen en theoriën binnen 'people skills' in een professionele context.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je behandelt de stappen van interne communicatie van een organisatie.
Je beschrijft de verschillende instrumenten van de interne communicatiemix.
Je legt uit hoe HR en communicatie bijdragen tot een sterk werkgeversmerk.
Je legt uit wat employer branding inhoudt en hoe het kan bijdragen om geschikte werknemers te vinden.
Je verantwoordt dat merken en bedrijven pas echt succesvol zijn als de eigen medewerkers (ambassadeurs) de onderliggende waarden begrijpen en uitdragen.

Leerinhoud

1. Toenemend belang van Employee Communication

2. The War for Talent

3. Interne communicatie als drijvende kracht van een succesvolle organisatie (retentie)

4. Employer Branding als motor van een sterk wervingsbeleid (werving)

5. Link tussen HR en Employee Communication

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.