Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Strategic Thinking39535/3370/2425/1/43
Studiegids

Strategic Thinking

39535/3370/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Communicatiestrategie OF binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Heel wat factoren bepalen of je communicatie-acties succesvol zijn. De allerbelangrijkste is de juiste strategie-keuze. Centraal in dit opleidingsonderdeel staan dan ook strategisch denken én handelen, twee basiscompetenties die bepalend zijn voor het al dan niet succesvol verloop van een campagne. Wat betekent strategisch denken? Welke communicatiestrategieën kan je inzetten? Hoe vertaal je strategisch denken in de praktijk? Deze en meerdere vragen komen aan bod in deze cursus, die verder bouwt op de lesinhouden van het vak Communicatiestrategie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je legt de zeven pijlers van strategisch denken uit.
Je reflecteert over de impact van maatschappelijke trends op een brand/corporate strategie.
Je reflecteert over de impact van de realisaties en acties van alle interne en externe belanghebbenden van een organisatie op een brand/corporate strategie.
Je verantwoordt strategische keuzes en motiveert dat de communicatiestrategie moet aansluiten op de organisatiestrategie.
Je hanteert een breed strategisch oplossingskader als antwoord op een briefing.
Je legt uit hoe de haalbaarheid van de tactische en operationele opvolging wordt voorbereid in het strategische denkproces.
Je legt aan de hand van een brand- en corporate communicatiestrategie uit hoe de strategische planning werkt.
Je analyseert diverse communicatievraagstukken en past divergerende denkprocessen toe.
Je formuleert de meetbaarheid van verschillende brand/corporate strategieën.

Leerinhoud

- Pijlers van strategisch denken
- Communicatiestrategieën van Michels
- Client brief
- Consumer insights
- Pretesting & posttesting
- Events als strategisch tool


Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
CommunicatiestrategieVerplicht
  • Auteur: Wil Michels
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen