Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Research skills II39536/3370/2425/1/77
Studiegids

Research skills II

39536/3370/2425/1/77
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Assche Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Research skills I OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Researchtechnieken _A.

Korte omschrijving

Hoe tevreden zijn de klanten over mijn merk? Welk imago hebben we bij onze klanten? Wat denkt de publieke opinie over onze organisatie? Wat vindt de doelgroep van onze social media posts? Om een antwoord te kunnen formuleren op dergelijke vragen heeft een communicatieprofessional nood aan onderzoek. In dit vak krijg je een aantal basisonderzoekstechnieken aangeleerd die je in staat moeten stellen om een eenvoudig toegepast communicatieonderzoek op te zetten en uit te voeren. Je leert een enquête opstellen, afnemen, verwerken en interpreteren. Daarnaast verwerf je inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken die in de communicatiewereld worden gebruikt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiƫren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je beschrijft verschillende onderzoeksmethoden die in de communicatiesector gebruikt worden.
Je stelt een probleemstelling op met bijbehorende operationele definities.
Je verwerkt onderzoeksresultaten met behulp van Excel.
Je hanteert de juiste onderzoeksmethode naargelang de onderzoeksvraag.
Je stelt een geschikt meetinstrument op zoals een vragenlijst of codeerschema.
Je kiest de geschikte visuele voorstelling voor elk verhaal dat je met je data vertelt.
Je interpreteert onderzoeksresultaten
Je bepaalt voor elke vraag uit een vragenlijst het type variabele en het meetniveau.
Je berekent voor een bestaande variabele de gepaste centrummaten

Leerinhoud

  • Je verkent en oefent de verschillende stappen van de onderzoekscyclus (formuleren van een probleemstelling, operationaliseren, bepalen van een onderzoeksmethode, trekken van een steekproef, kwantitatief en/of kwalitatief analyseren van data, formuleren van conclusies en beleidsaanbevelingen).
  • Je oefent de techniek van de survey. Je leert hoe je surveyresultaten kan omzetten naar juiste, heldere en aantrekkelijke tabellen en grafieken met behulp van het dataverwerkingsprogramma Excel
  • Je maakt kennis met de belangrijkste onderzoekstechnieken die door communicatieonderzoekers worden gebruikt.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Wat is onderzoek? Methoden en technieken voor het Hoger Onderwijs - PraktijkboekVerplicht
  • Auteur: Verhoeven Nel
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Kennis en inzicht in de leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen dat bestaat uit een combinatie van kennisvragen, inzichtsvragen en oefeningen. Aanwezigheid tijdens de contactmomenten is een belangrijke vereiste om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen. Tijdens deze colleges ligt immers veel nadruk op praktijkgerichte oefeningen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Tijdens de les worden hands on oefeningen gemaakt op het trekken van grafieken en tabellen in Excel en het juist interpreteren van cijfers. Je maakt ook een afsluitende vaardigheidstoets om je kennis hieromtrent te testen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Kennis en inzicht in de leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen dat bestaat uit een combinatie van theorievragen en oefeningen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Tijdens de tweede zit leg je naast je schriftelijk examen ook een vaardigheidstest af , waarbij je kennis getest wordt op het trekken van grafieken en tabellen in Excel en het juist interpreteren van cijfers.

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.

Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken