Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
On- & offline mediaplanning39537/3370/2425/1/14
Studiegids

On- & offline mediaplanning

39537/3370/2425/1/14
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Medialandschap OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Medialeer) EN eerder ingeschreven voor Digital media skills OF binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Welke media moet de adverteerder inschakelen in zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV, bioscoop of video? Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe worden digitale media het best ingeschakeld? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media, dit gecombineerd met inzicht in mediadoelstellingen, worden aangeleerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je gebruikt CIM-cijfers over het bereik van mediatypes.
Je vergelijkt de belangrijkste mediastudies en reflecteert hierover.
Je legt de werking van paid, owned en earned media uit.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je legt de verschillende budgetteringsmethoden voor een mediaplan uit.
Je onderzoekt de belangrijkste doelstellingen van social media advertising.
Je analyseert de media-investeringen van een bedrijf en/of merk op basis van de GRP, het bereik en frequentie.
Je legt mediakeuzestrategieën uit aan de hand van voorbeelden.
Je legt het mediabuyingsproces uit aan de hand van voorbeelden.
Je ontleedt de verschillende fases van het mediaplanningsproces.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks55,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks45,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks55,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks45,00