Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Worklab 1: research & insights40263/3370/2425/1/60
Studiegids

Worklab 1: research & insights

40263/3370/2425/1/60
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gemoets Ann, Robijns Iris, Spittaels Olaf, Van den Bulck Helga, Van Looveren Ilse, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Brand- en Reputatiemanagement OF geslaagd voor Brand- en Reputatiemanagement) EN (simultaan te volgen met Consumentenpsychologie OF geslaagd voor Consumentenpsychologie) EN (simultaan te volgen met Media & maatschappij OF geslaagd voor Media & maatschappij) EN (simultaan te volgen met Strategic Thinking OF geslaagd voor Strategic Thinking) EN (simultaan te volgen met Research skills II OF geslaagd voor Research skills II).

Korte omschrijving

Je verzamelt inzichten op basis van onderzoek naar een probleemsituatie van een echte opdrachtgever. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je onderzoekt wat het maatschappelijke effect van bepaalde communicatie-interventies is.
Je analyseert maatschappelijk relevante boodschappen met aandacht voor inclusie en diversiteit.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je geeft op basis van het PESO-model een overzicht van de mediakanalen van een bedrijf/organisatie in vergelijking met de mediakanalen van de concullega's.
Je analyseert het media-nieuws in het binnen- en buitenland en kadert zo de maatschappelijke positionering van het bedrijf.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je evalueert met een kritisch oog de onderzoeksresultaten van bestaand onderzoek.
Je maakt een analyse van het marketingcommunicatiebeleid van een merk.
Je maakt een analyse van de customer journey en gaat na hoe een merk hierop in speelt.
Je maakt een doorlichting/analyse van een organisatie en je neemt een interview af.
Je voert in groep een grondig en diepgaand deskresearch uit in functie van een communicatiestrategie.
Je stelt een rapport samen over je deskresearch dat beantwoordt aan de basisprincipes van wetenschappelijk schrijven.
Je verricht in groep fieldresearch in het kader van een communicatievraagstuk en rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je analyseert onderzoeksresultaten met behulp van Excel en geeft deze visueel weer.
Je werkt in groep aan de uitvoering van een eenvoudig toegepast communicatieonderzoek en helpt onderzoeksresultaten juist weer te geven en te interpreteren.
Je zet datasets om in bruikbare visualisaties door geschikte softwareapplicaties toe te passen.
Je vertaalt je communicatiebriefing in een plan van aanpak.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft een informatief rapport dat beantwoordt aan de basisprincipes van wetenschappelijk schrijven.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je houdt een professionele informatieve presentatie voor een externe opdrachtgever.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je past SEO en SEA analytics toe.
Je ontwikkelt insights op basis van onderzoekresultaten met het oog op het ontwikkelen van een gepaste strategie.

Leerinhoud

-DESTEP 

- bedrijfs- merkanalyse 

- media-analyse

- consumentenanalyse 

- concurrentie-analyse 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen72,00 uren
Vormen van groepsleren44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet bedrijfs- en merkanalyse. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet concurrentieanalyse. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet media-analyse. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet groepsdynamica. Zie studiewijzer voor meer info.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet bedrijfs- en merkanalyse. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet concurrentieanalyse. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet media-analyse. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet groepsdynamica. Zie studiewijzer voor meer info.

Toetsing (tekst)

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.

Verplichte aanwezigheid is nodig tijdens de lesactiviteiten.

Er wordt een 0 gegeven indien de student 10 of meer dagdelen ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. Een worklab bestaat gemiddeld uit 4 dagdelen per lesweek.