Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Worklab 2: strategic & digital challenges39545/3370/2425/1/92
Studiegids

Worklab 2: strategic & digital challenges

39545/3370/2425/1/92
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bungeneers Tom, Mermans Sandra, Spittaels Olaf, Tiepermann Tom, Van den Bulck Helga, Van Looveren Ilse, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Brand- en Reputatiemanagement OF geslaagd voor Brand- en Reputatiemanagement OF (geslaagd voor PR en reputatiemanagement EN geslaagd voor Reclame)) EN (simultaan te volgen met Consumentenpsychologie OF geslaagd voor Communicatiepsychologie (CC) OF geslaagd voor Communicatiepsychologie (PRV)) EN (simultaan te volgen met Media & maatschappij OF geslaagd voor Media & maatschappij) EN (simultaan te volgen met Strategic Thinking OF geslaagd voor Strategic Thinking) EN (simultaan te volgen met Research skills II OF geslaagd voor Communicatieonderzoek OF geslaagd voor Communicatieonderzoek).

Korte omschrijving

Je bedenkt strategische oplossingen op basis van de gevonden insights uit Worklab1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je zoekt uit hoe maatschappelijke trends geïntegreerd kunnen worden in je strategie.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je formuleert communicatieadvies op basis van een kritische analyse van al je onderzoeksresultaten en stelt een overtuigend adviesrapport samen.
Je zet datasets om in bruikbare visualisaties.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je creëert een serie portretfoto's volgens een vooraf bedacht concept.
Je maakt een conceptuele video van een doelgroep.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft overtuigende adviezen.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je bedenkt een plan van aanpak om de interne en externe communicatie van een organisatie te verbeteren.
Je zoekt uit hoe maatschappelijke trends geïntegreerd kunnen worden in je strategie.
Je past de bouwstenen van een goede reputatie en brand positioning toe in een onderneming.
Je past het elaboration likelyhood model toe op je doelgroep.
Je bepaalt op basis van de voor- en nadelen van verschillende mediatypes de in te zetten media.
Je stelt een executive summary op over de belangrijkste onderzoeksresultaten.
Je ontwikkelt een 'big idea' op basis van de belangrijkste insights.

Leerinhoud

- Aanbevelingen uit insights

- Formulering propositie

- Ontwikkeling boodschap 

- Mediakeuze PESO

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Vormen van groepsleren22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht60,00Facet strategie. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet multimedia. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Facet strategie. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet multimedia. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.

Toetsing (tekst)

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.

Verplichte aanwezigheid is nodig tijdens de lesactiviteiten.

Er wordt een 0 gegeven op het deelexamen indien de student 5 of meer dagdelen ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. Een worklab bestaat gemiddeld uit 4 dagdelen per lesweek.