Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Worklab 4: concept, creation & production39548/3370/2425/1/00
Studiegids

Worklab 4: concept, creation & production

39548/3370/2425/1/00
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Mermans Sandra, Robijns Iris, Tiepermann Tom, Van den Bulck Helga, Van de Venne Inge, van Varik Mark, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Conceptontwikkeling OF geslaagd voor Conceptontwikkeling) EN (simultaan te volgen met Employee communication OF geslaagd voor Employee communication) EN (simultaan te volgen met On- & offline mediaplanning OF geslaagd voor On- & offline mediaplanning OF geslaagd voor Mediaplanning) EN (simultaan te volgen met Intercultural & professional skills abroad (English) OF geslaagd voor Intercultural & professional skills abroad (English) OF geslaagd voor Mobiliteit: French mobility 2CC OF geslaagd voor Mobiliteit: French mobility 2 PRV OF geslaagd voor Mobility 2 Engels OF geslaagd voor Mobility 2 Engels) EN (simultaan te volgen met Media & maatschappij OF geslaagd voor Media & maatschappij) EN (simultaan te volgen met Visual content creation OF geslaagd voor Visual content creation) EN (simultaan te volgen met Copy & communicatie OF geslaagd voor Copy & communicatie OF geslaagd voor Communicatietraining Nederlands OF geslaagd voor Communicatietraining Nederlands).

Korte omschrijving

Je werkt de concrete mediamiddelen uit zoals bijvoorbeeld website, video's, social media, ... Je presenteert je eindproducten in een overtuigende pitch.


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je houdt rekening met juridische en deontologische aspecten bij het ontwikkelen van de gekozen concepten en media.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je maakt een overtuigende promotionele video op basis van een zelfgemaakt draaiboek.
Je maakt meerbladig drukwerk zoals een (bedrijfs)magazine, booklet of een folder.
Je maakt een eenvoudige mini-website met Wordpress
Je maakt een zelfbedachte poster met Indesign die past in het concept van de campagne.
Je creëert originele en communicatieve campagnefoto's volgens een doordacht concept ifv het doel en de doelgroep.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je stelt aantrekkelijke hand-outs samen die je presentatie adequaat ondersteunen.
Je maakt doeltreffende webgerichte teksten op.
Je schrijft kortere, commercieel creatieve teksten die de doelgroep tot een beoogde actie aansporen.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je houdt een professionele persuasieve presentatie voor een externe opdrachtgever.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je optimaliseert en voert de concepten uit die passen in je strategische plan.
Je evalueert de te ontwikkelen communicatiemiddelen die passen bij de gekozen concepten.
Je voert een pretest uit om je campagneconcepten te evalueren.
Je voert een posttest uit om je strategie bij te sturen en te evalueren.
Je ontwikkelt verschillende soorten content die passen binnen het gekozen bedrijfs/brand verhaal.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je reconstrueert het productieproces van drukwerk van aanvraag tot aflevering met inachtneming van het vakjargon.
Je berekent het budget voor de productie.
Je functioneert als efficiënt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je heb zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer dat wenselijk is.
Je reflecteert over persoonlijke sterke punten en verbeterpunten
Je reflecteert over de samenwerking binnen een dynamische context van een groep om tot één eindproduct te komen

Leerinhoud

- content creation 

- wetgeving en deontologie

- budgetplanning productie

- creatie media

- pitch 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen72,00 uren
Vormen van groepsleren44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Facet multimedia/productie/copy. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet campagne. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet wetgeving & deontologie. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet groepsdynamica/pitch. Zie studiewijzer voor meer info.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Facet multimedia/productie/copy. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet campagne. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet wetgeving & deontologie. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet groepsdynamica/pitch. Zie studiewijzer voor meer info.

Toetsing (tekst)

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.

Verplichte aanwezigheid is nodig tijdens de lesactiviteiten.

Er wordt een 0 gegeven op het deelexamen indien de student 10 of meer dagdelen ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. Een worklab bestaat gemiddeld uit 4 dagdelen per lesweek.